«Game of Thrones» fikk serverne til strømmetjenesten HBO Nordic til å knele da åttende og siste sesong gikk på luften mandag morgen.

Serien er unik i tv-sammenheng, fordi publikum har vokst fra sesong til sesong gjennom åtte år.

Tall fra USA viser at første sesong i 2011 trakk 2,5 millioner amerikanere til tv-skjermen. Legger man alle repriser og opptak på toppen, sanket første sesong 9,3 millioner.

Syv år senere var i snitt over ti millioner på plass foran skjermen for å se første tv-visning av sesong syv. Tall fra HBO og Nielsen viser at det til sammen var 32,8 millioner seere som så sesong syv, når strømming og repriser ble inkludert. Episoden som ble sendt natt til mandag samlet 17,4 millioner amerikanere. Det er ny rekord, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Den norske skuespilleren Kristoffer Hivju har spilt Tormund Giantsbane siden sesong tre.

1,8 millioner kroner minuttet

Suksessen har langt fra kommet gratis.

Budsjettene til «Game of Thrones» er nesten like oppsiktsvekkende som mengden sex og vold.

Norske Kristofer Hivju er en av stjernene i «Game of Thrones».
Norske Kristofer Hivju er en av stjernene i «Game of Thrones». (Foto: HBO)

I de første sesongene kostet hver av de ti episodene rundt seks millioner dollar å produsere. Det ga en pris for hele sesongen på nærmere 60 millioner dollar og en minuttpris på over 100.000 dollar.

Med den åttende sesongen har budsjettet, på grunn av kostymer, rådyre spesialeffekter, høyere skuespillergasjer og storslåtte slagscener, steget til 90 millioner dollar for bare seks episoder, ifølge Variety. Til gjengjeld varer hver episode lengre enn i tidligere sesonger: Begge de to siste episodene varer i en time og 20 minutter.

På bakgrunn av dette har DN anslått minuttprisen for sesong åtte til over 200.000 dollar. Det innebærer en dobling fra første sesong, og tilsvarer en kostnad på nærmere 1,8 millioner kroner per minutt.

Hver episode skal ha kostet 15 millioner dollar, og «Game of Thrones» slo dermed rekorden til «The Crown», Netflix-serien om dronning Elizabeth II som kostet 13 millioner dollar per episode.

– To episoder «Game of Thrones» koster nesten like mye som hele NRKs dramabudsjett til sammen, så det er selvfølgelig avsindig mye penger for én dramaserie. Samtidig er det jo dette publikum forholder seg til, og det løfter forventningene til hvordan en dramaserie bør være. Det påvirker jo også kravene til de seriene som vi lager i Norge, sier NRKs dramasjef Ivar Køhn.

Han mener statskanalen må være økonomisk smartere enn produsentene av «Game of Thrones».

– Vi må satse enda mer på innhold, uten mulighet til å gjemme oss bak massescener og avanserte digitale effekter.

Pris ikke avgjørende

Dramatiker og manusforfatter Siv Rajendram Eliassen bidro med konseptet til oljeeventyret «Lykkeland» på NRK. Hun vant ry som serieskaper med «Frikjent» for TV 2, som hun laget sammen med Anna Bache-Wiig.

Siv Rajendram Eliassen sto sammen med Anna Bache-Wiig bak dramaserien «Frikjent».
Siv Rajendram Eliassen sto sammen med Anna Bache-Wiig bak dramaserien «Frikjent». (Foto: Carl Martin Nordby/Aftenposten/NTB Scanpix)

– En gjennomsnittlig norsk tv-serie på åtte-ti episoder ligger på 70–90 millioner, så en episode av «Game of Thrones» tilsvarer budsjettet til en hel norsk tv-serie, sier Rajendram Eliassen.

– Men så har de mye effekter de må lage og skuespillere som bare blir dyrere for hver sesong som går, ler Rajendram Eliassen.

Sammen med Bache-Wiig er hun godt i gang med et nytt norsk, politisk thrillerdrama. Kampen om seerne er utfordrende, når konkurrentene har budsjetter som «Game of Thrones».

– Det er en ganske absurd situasjon, og vi har jo ikke noen fordel av å være norsk i dagens marked. Vi må bare leve med det, tro på at vi har gode historier og at det finnes andre måter å lage kvalitet på enn å bruke så mye penger, sier hun.

Rajendram mener norske dramatikere er heldige, som har et norsk og skandinavisk publikum som er opptatt av norske og skandinaviske fortellinger. Hun tror ikke pris nødvendigvis er noe god parameter for kvalitet, hverken den ene eller den andre veien.

– I den produksjonen vi sitter og jobber med nå, har vi nettopp måttet gå gjennom og kutte scener for å se hvor vi kan spare penger. Det kan noen ganger være en god kreativ øvelse.

– Ser du på «Game of Thrones» selv?

– Nei, men jeg har to sønner og en mann som mener jeg bør. Så jeg må jo sette meg ned før eller senere.

Milliardbutikk

Opplysninger om budsjett er vanskelig å finne for enkelte av «Game of Thrones»-sesongene. Men trolig har hele serien kostet svimlende 600 millioner dollar, eller over fire milliarder kroner, å produsere.

Det er likevel «billig», i og med at «Game of Thrones», ifølge analytikere The Hollywood Reporter har snakket med, kan være verd godt over én milliard dollar for HBO.

Til grunn for antagelsen ligger blant annet evnen serien har hatt til å åpne seernes lommebøker og få dem til å betale for et abonnement.

På ti år, omtrent sammenfallende med «Game of Thrones'» liv på tv-skjermen, har antall HBO-abonnenter på verdensbasis vokst med nesten 50 millioner.

Seriens enorme gjennomslag er en av de viktigste grunnene til at HBO nå har 142 millioner kunder globalt, ifølge The Hollywood Reporter.

Svært mange kunder oppgir tilgangen på en enkelt serie både som årsak til å tegne abonnement på en strømmetjeneste, og som begrunnelse for å si opp.

Ikke rart arbeidet med å fylle tomrommet for lengst er i gang hos HBO. The Hollywood Reporter skriver at HBO har minst fire spin off-serier knyttet til «Game of Thrones»-universet under utvikling. Forfatter George R.R. Martin bidrar selv til en såkalt prequel, en forløperhistorie der handlingen er lagt til flere tusen år før «Game of Thrones».

Martin tvitret i fjor høst at Naomi Watts skal spille en av hovedrollene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.