En Get-kunde som i september hadde både kabel-tv og bredbånd, betalte 937 kroner per måned. Etter en telefon til Gets kundebehandler var tv-pakken strøket fra fakturaen og månedlige kostnader redusert med 338 kroner. Det tilsvarer over fire tusen kroner gjennom et helt år.

LES OGSÅ: Regjeringen ber om enda flere tv-innspill fra Discovery, Schibsted, NRK og TV 2

Tidligere har det vært umulig for kabel-tv-kunder hos Get og Canal Digital å si opp tv-pakken om man bare ønsket bredbånd. Nå er det blitt mulig. I dette tilfellet var betingelsen Get stilte, at kunden oppgraderte bredbåndshastigheten. Dette kostet 180 kroner mer per måned enn det «gamle» bredbåndsabonnementet. Likevel sparer kunden altså 338 kroner i måneden.

Samtidig bidrar økte bredbåndsinntekter til å dempe bortfallet av tv-inntekter for Get.

– Vi prøver ut ulike piloter rundt dette temaet, forskjellige modeller, bekrefter Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get TDC.

LES OGSÅ: Plomberer TV-en for å slippe lisensen

Måten folk konsumerer tv-innhold på, gjennomgår en revolusjon. De som ønsker å kutte ut kabel-tv, har de siste årene fått et stort tilbud av nettbaserte strømmetjenester å velge mellom. Tilbudet varierer fra 79 kroner måneden for billigste Netflix-tilbud til 449 kroner for TV 2 Sumos totalabonnement som inkluderer eksklusive fotballrettigheter, film og serier.

LES OGSÅ: Varsler rettssaker mot TV 2 dn+

Milliardbutikk under press

Get ble solgt for nesten 14 milliarder kroner til den danske telekjempen TDC i 2014, og Get-sjef Gunnar Evensen kunne selv innkassere over 400 millioner kroner i forbindelse med salget.

Nå er kabelselskapenes tradisjonelt sterke grep om tv-regningen til rundt 900.000 norske kabel-tv-husstander i ferd med å løsne. Inntektsbortfallet er potensielt svimlende. I dag har Get og tilknyttede kabelnett rundt 500.000 kunder som betaler for tv-abonnement. Regnestykket er hypotetisk, for alle kommer ikke til å kutte ut tv-pakken samtidig: Men hvis alle skulle finne på å kutte regningen med fire tusen kroner i året, ville Gets inntekter rast med to milliarder kroner.

LES OGSÅ: Aksjonærer tapte søksmål mot Get dn+

Get omsatte for 2,7 milliarder kroner ifjor.

Forklaringen på at Get likevel åpner for dette, er at begge de to ledende kabel-tv-selskapene innen utløpet av året har lovet å tilby bredbånd og tv som to separate produkter. Én grunn til dette er at kundene etterspør det. En annen er Forbrukerombudet, som allerede i 2014 slo fast at selskapenes tvungne koblingssalg av tv og bredbånd var forbudt etter markedsføringsloven.

Dette er Get uenig i.

– Vi mener det ikke er urimelig at man må kjøpe kabel-tv av et kabel-tv-selskap, sier Husby.

Saken ble aldri fremlagt for Markedsrådet. Likevel jobber Get altså med å finne en ny modell der det går fra å være et kabel-tv selskap til å begynne å selge «ekstraproduktet» bredbånd som eget hovedprodukt.

Forbrukerombudet har innkalt Get til et møte der selskapet må fortelle når og hvordan det endrer produktene og hvordan det skal kommunisere endringene ut til forbrukerne.

– Men i utgangspunktet har vi ikke myndighet til å mene noe om hvordan de velger å prise de ulike produktene sine, skriver kommunikasjonssjef Ingvild Sahl i Forbrukerombudet til DN.

Må sikre minimumsinntekt

Get sier de tester ut flere modeller rettet mot ulike kundegrupper.

– Hvorfor må man oppgradere til raskere bredbånd for å få lov til å kutte tv-pakken?

– Vi må ha en minimumsinntekt per husstand for å kunne fortsette å drive og videreutvikle eksisterende infrastruktur, og for å kunne investere i ny infrastruktur til nye kunder. Samtidig ser vi at kunder som kun har bredbånd, velger høyere hastigheter, og bruker langt mer kapasitet enn andre. For denne kundegruppen kan det derfor være attraktivt kun å ha bredbånd – og da få tilbud om et produkt med høye hastigheter, sier Husby.

– Vil det få store konsekvenser for Get hvis mange kunder kutter regningen med fire tusen kroner i året?

– Vi har investert milliarder av kroner i infrastruktur til norske kunder, og Norge er verdens ledende bredbåndsnasjon. Vi jobber nå for å finne en forretningsmodell som gjør at vi kan fortsette med investeringer også i en verden der kunden kan velge enkeltprodukter. Trafikkveksten hos eksisterende bredbåndskunder ligger på cirka 60 prosent i året.

– Hva sier dere hvis kunden sier «Nei takk, jeg vil bare si opp tv-kanalene og er ikke interessert i raskere bredbånd»?

– Konkurransen er hard, og vi gjør alt vi kan for at kunder skal velge Get fordi vi har de beste løsningene i markedet. Klarer vi ikke dette, vil det finnes alternativer i markedet, sier Øyvind Husby.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.