Tale Maria Krohn Engvik, mest kjent som «Helsesista», er helsesøsteren som tok permisjon fra jobben for å gi råd til barn og unge via Snapchat – og endte opp med sitt eget tv-program på TV 2 og bokkontrakt med Cappelen Damm.

Hun har også vunnet en rekke priser – deriblant Tabuprisen, Årets forbilde og Årets Ladejarl.

For sistnevnte pris, som deles ut av Reitangruppen, mottok Krohn Engvik to millioner kroner.

Nå er regnskapet til Helsesista as offentlig. Det viser en omsetning på 3,8 millioner kroner, med et driftsresultat på 2,3 millioner kroner.

Resultatet etter skatt endte på snaut 1,8 millioner kroner. Selskapet har nå en egenkapital på drøyt 1,8 millioner kroner.

– Dette viser at vi i Helsesista AS virkelig har jobbet hardt i 2018. Ikke minst med tanke på at det helsefremmende arbeidet Tale gjør som Helsesista på sosiale medier, da i hovedsak Snapchat for landets ungdommer, med et unntak av enkelte betalte samarbeid, er ubetalt arbeid. Inntekten kommer i all hovedsak fra foredrag, sier Helsesistas søster Tuva Serine Krohn Pedersen som er manager og daglig leder i selskapet.

– 100 foredrag

Selskapet eies i sin helhet av Tale Maria Krohn Engvik.

– Tale var mye rundt i Norge i 2018, det har vært viktig å få frem budskapet! Helsesista AS vokste også i 2018 til å lønne to ansatte. Med en god grunnkapital i vår nyetablerte bedrift, har vi endelig mulighet til å videreutvikle Helsesista og realisere prosjekter vi har båret på i drømmene våre!, sier manageren Tuva Serine Krohn Pedersen.

Helsesista gir daglig råd til unge om alt fra sex, pubertet, angst, oppvekst og familierelasjoner. I et portrettintervju med Dagens Næringsliv i desember fortalte hun om hvordan 2018 hadde vært et år med mange oppdrag.

– I år har jeg holdt 100 foredrag. Jeg har vært i en haug med paneldebatter og aner ikke hvor mange intervjuer jeg har gjort. Jeg har spilt i en film og fått egen tv-serie. Forlagene har mast på meg i halvannet år nå, sikkert ti forlag. Og foredragene mine er fullbooket frem til sommeren, sa hun da.

Skal gi ut bok

I intervjuet kom det frem at Snapchat-kontoen daglig følges av opp mot 130.000 mennesker og at ti forlag hadde kommet med boktilbud.

I februar kom nyheten om at Cappelen Damm vant budrunden.

– Cappelen Damm har, sammen med flere andre forlag, i nærmere to år ønsket å få Helsesista inn i en egen bok. Norsk ungdom valgte meg som sin digitale helsesøster, og jeg valgte dem tilbake i alt jeg gjør. Helsesista sitt univers skapes daglig og blir til mens jeg går. Og nå går altså veien min inn i en egen bok. Jeg er like spent som jeg håper de som følger meg, og heier på arbeidet mitt, er på denne boken, sa Tale Maria Krohn Engvik i en pressemelding da.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.