– Vi mistet Ice, som var den største kunden vår i reklamemarkedet. I tillegg slet vi med å vinne «pitcher» om nye kunder, sier administrerende direktør Christian Steen (43).

Men den største grunnen til at selskapet endte i minus er ikke tapet av mobiloperatøren Ice som kunde, men store investeringer i prosjekter og kunder, forteller Oslo Company-toppen til DN.

Oslo Company ble startet av Trond Kvernstrøm (52) og Christian Steen høsten 2016 og skulle stå på tre ben: reklame, underholdnings- og dramaproduksjoner

Siden da har det vokst raskt i antall ansatte og i omsetning, men den store lønnsomheten lar vente på seg.

Omsetningen endte i 2018 på 72,9 millioner kroner, en vekst på 40 prosent sammenlignet med 2017. Men på bunnlinjen gikk det svakere. Resultatet før skatt endte på minus 4,7 millioner kroner.

Flere nye storkunder

– Forskjellen på tv-produksjoner og reklame er at man på reklamesiden må bygge organisasjonen samtidig som du får kunder. Det gjør deg sårbar i en vekstfase. Det var litt det som skjedde da Ice røk, men det er bare «name of the game», sier Steen.

Han understreker at situasjonen «heldigvis» er helt motsatt nå, med prosjekter for kunder som Maarud, Circle K og Fremtind.

Steen påpeker at byrået i 2019 ligger bedre an – og at det forventer en omsetningsvekst på over 50 prosent og en total omsetning på over 100 millioner kroner.

– Vi var tydelige på at vi i de tre første årene ville investere i volum fremfor å satse på lønnsomhet. Vi har hatt muligheten til å bli lønnsomme, men har heller valgt å investere i vekst. Når vi går inn i driftsår fire, bør vi nok begynne å levere lønnsomhet, sier Kvernstrøm.

Han får støtte av Steen.

– Det har vært litt ulik etableringsfart i de tre delene av selskapet. Vi kom kjapt opp på reklamebiten, men det falt litt tilbake i fjor. Tv-underholdning har gått jevnt og trutt oppover, mens det er en lengre utviklingsfase med dramaproduksjonene. Det er i ferd med å materialisere seg nå, sier han.

Netflix, HBO og Viaplay

På drama- og underholdningssiden er det mer stabil vekst. Selskapet er i gang med store dramaproduksjoner for HBO, Viaplay og Netflix, i tillegg til mer tradisjonelle formater som «Senkveld», «Influenserne» og «Camp Kulinaris» på underholdningssiden.

– Vi har satset på vekst. Om vi ville, kunne vi levert lønnsomhet til en omsetning på 30 millioner, men det er vi ikke interessert i. Vi har ikke gründet et selskap for å ligge på en omsetning på 30 millioner. Målet er å nå hundremillionersgrensen i omsetning, og det ligger vi fint an til, sier Trond Kvernstrøm, som er executive produsent i selskapet.

Til høsten blir Oslo-kompaniet første norske produksjonsselskap med en helfinansiert «Original» på Netflix, når den romantiske komedieserien «Hjem til Jul» kommer ut. Den er Oslo Company og regissør Per-Olav Sørensen (56) nylig ferdig med å spille inn – og serien, der Ida Elise Broch spiller en kvinne som nettopp har fylt 30 og jakter en partner før hun skal hjem til familien til jul, befinner seg nå under etterarbeid.

– Vi har vært ekstremt aggressive i veksten på tv-drama, og det har gått med 13 millioner til utvikling av konsepter – penger som delvis er våre, delvis er fra Norsk filminstitutt og delvis er plattformpenger. Derfor er vi veldig glade for at vi blir det første norske selskapet med en Netflix-original, sier Kvernstrøm.

Samtidig jobber Oslo Company og regissør Per-Olav Sørensen med utviklingsprosjekter for HBO og Viaplay-innkjøpte «Kommando», som kommer neste år.

– Vi har opparbeidet oss en bra rekke med finansierte utviklingsprosjekter som vi har stor tro på at kan komme i produksjon de neste årene, sier Kvernstrøm.

Ny eier

The Oslo Company gikk fra gjennomsnittlig årsverk på 20 i 2017 til 40 i 2018. Nå er selskapet rundt 50 ansatte i de relativt nye lokalene i Torggata i Oslo.

DN skrev tidligere i år at selskapet hentet stjerneskuddet Nora Ibrahim (30) fra NRK som utviklingssjef, og nylig ble det klart at selskapet også har ansatt Radio 1-profil Gita Simonsen (27) som redaktør.

Siden oppstarten har Steen og Kvernstrøm sittet på majoriteten av aksjene i kompaniet, mens TV 2 har eid 20 prosent av selskapet. Nå kommer også Jon Peder Olrud (42) inn på eiersiden i selskapet. Han har jobbet i Oslo Company siden 2017 og er kreativ leder for tv og drama i selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.