– Resultatet i 2018 bar med seg kostnader for rekonstruksjonen da vi gjorde om ledelsen i selskapet og tilpasset antallet tjenester etter den omsetningen vi har i våre produksjoner, skriver konstituert administrerende direktør i Rubicon TV, Karin Stjärne, i en epost til DN.

Hun er nordisk sjef i eierselskapet Endemol Shine, som er deleid av nederlandske Endemol og 21th Century Fox' Shine Group.

Rubicon var et av Norges absolutt største produksjonsselskaper da det sto bak suksesserien «Lilyhammer» mellom 2012 og 2014.

Men etter at gangsterkomedien fra Lillehammer ikke ble fornyet av NRK og Netflix, pekte pilen rakt nedover for selskapet, som mellom 2015 og 2017 gikk over 50 millioner i minusresultat før skatt.

Det medvirket til at selskapets tidligere sjef Pål Kruke Kristiansen sluttet i januar 2018, og eierselskapet Endemolshines nordiske sjef, Karin Stjärne, tok over.

Stjärne har siden gjennomført det som i årsregnskapet beskrives som en «omstillings- og nedbemanningsprosess».

«Antallet fast ansatte er redusert og fokus er effektiv gjennomføring av produksjoner med en mindre organisasjon», heter det i årsregnskapet.

Kostnadskuttene var imidlertid ikke nok til å hindre tap i 2018. Rubicon-resultatet endte seks millioner i minus. Men for første gang på lenge er det enkelte positive tegn i selskapets utvikling: Omsetningen økte fra 95,5 millioner kroner i 2017 til 178,4 millioner kroner i 2018.

Sex, fyll og HBO

For etter noen magre år på tv- og underholdningsfronten utover suksesserien «Mesternes mester», fikk Rubicon inn en fulltreffer i 2018.

Realityprogrammet «Ex on the Beach» – som ble produsert for Discovery Networks – ble tv-bransjens store snakkis i andre halvår av 2018 – og første episode ble sett av hele 255.000 seere på strømmetjenesten Dplay.

«En monstrøs botoxinjeksjon for Dplay», kalte nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, Espen Skoland programmet, som fikk sterk kritikk fra ulikt hold for seksualisert og vulgært innhold.

Karin Stjärne, konstituert administrerende direktør i Rubicon TV.
Karin Stjärne, konstituert administrerende direktør i Rubicon TV. (Foto: Pierre Björk)

Sesong to av serien er allerede produsert og har premiere i høst.

Stjärne sier at omsetningsøkningen kommer av stabile bestillinger fra Discovery til «Ex on the Beach» og «Luksusfellen» fra TV3 eier Nordic Entertainment Group, nyvinningen «I lommen på Silje» og en økning i bestillinger av radioproduksjoner.

Stjärne trekker også frem flaggskipet til Rubicon – «Mesternes mester» – som satte nye seerrekorder i forrige sesong.

– Men også markedets fortsatte økning i investeringer i drama, der vi i 2018 både produserte to sesonger «Lovleg» for NRK P3 og begynte produksjonen av HBO Nordics første investering i en norsk originalserie, utviklet og produsert av Rubicon, skriver Stjärne i en epost til DN.

Serien hun snakker om heter «Beforeigners» internasjonalt og «Fremvandrerne» i Norge, og er en science fiction-serie. Det er «Lilyhammer»-skaperne Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad som står bak serien, som har premiere 21. august i år. Nicolai Cleve Broch og finske Krista Kosonen har hovedrollene.

Millionstrid

Alt er imidlertid ikke rosenrødt for Rubicons HBO-satsing. Tidligere i år fratok Norsk filminstitutt selskapet produksjonsstøtte på 9,5 millioner kroner fordi eierskapet til produksjonen er overdratt til HBO Nordic. Produksjonen har et totalbudsjett på rundt 70 millioner kroner.

Rubicon og deres advokat, Christian With i Bing Hodneland, reagerte på vedtaket, og klaget det inn for Medieklagenemnda, som behandler klagen.

– Nemnden har bedt om ytterligere informasjon i saken med frist 15. august. Det kan også bli aktuelt med en muntlig høring i saken, noe som er uvanlig, sier With til DN.

Han mener saken er prinsipielt viktig for den norske tv-bransjen, i en tid der internasjonale giganter som Netflix og HBO for alvor gjør sitt inntog med norskspråklige produksjoner.

Stjärne sier selskapet har som ambisjon å være en lønnsom og trygg arbeidsplass for medarbeiderne.

– Vi må fortsatt ha trykk på å jobbe nær våre kunder og det norske markedet. Med leveranse av produksjoner som finner et stort, stabilt publikum både på tradisjonelle kanaler og digitale plattformer, får vi økt tillit for flere og flere produksjoner, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.