– Jobben jeg og min avdeling gjør er å sørge for at kvaliteten på skjermene våre kommer til sin rett, sier Lee Epting, konsernsjef for innholdstjenester i Samsung Electronics.

Hun har tatt turen til Samsungs kontorer i Stockholm for å sikre at de skandinaviske kundene får innhold på sin smart-tv som passer dem.

– Lokalt innhold er nøkkelen. Medie- og tjenestevanene til dagens brukere er alt annet enn globale. Vi må være like gode i alle markeder, sier Epting.

Hun legger ikke skjul på hva som er mest viktig for seerne.

– Filmtjenestene er desidert viktigst for våre kunder. Andre apper for tjenester som brukerne har på telefonene sine – som sosiale medier – blir lite brukt. Vi passer uansett på å tilrettelegge disse for store skjermer og fjernkontroller i tilfelle man vil bruke dem, sier Epting.

Spiller musikk på tv-en

Norske tv-tittere tar stadig i bruk tv-en til nye tjenester. Musikkavspilling er den som vokser raskest etter filmtjenestene. I startgropen finner man også spill og helserelaterte tjenester.

– En tv kan lett brukes til de samme spillene som man bruker på telefoner og nettbrett. Vi har derfor laget en egen spillkontroller som i kombinasjon med en tv gir bedre innlevelse enn å spille på en liten berøringsskjerm. Spill er et segment som kommer for fullt fremover, spår Epting.

Egen tilnærming

Sony har valgt en annen strategi når det gjelder innhold. De tror ikke at folk flest ønsker å bruke tv-en til å hente innhold, selv om de gjerne vil se og høre innholdet på tv-en.

– Det aller viktigste for oss er å gi best mulig bildekvalitet, uavhengig av hvilken kilde bildet kommer fra, sier Ulrik Petersen, markedsdirektør for hjemmeunderholdning i Sony Norden.

Sony vet at dagens tv-seere bruker mange ulike kilder til å vise innhold på tv-en. Og uansett om bildet kommer fra Youtube via en smarttelefon eller direkte fra tv-distributørens boks skal tv-apparatet kunne gjøre bildet bedre enn opprinnelig.

– Tv-operatørene ønsker jo at deres bokser skal brukes til alt, også filmleie og smart-tv. Brukerne våre henter også mye innhold fra internett på sine smarttelefoner og nettbrett. Derfor er det viktigere å sørge for kvalitet enn å utvikle egne apper for tv-en, sier Petersen.

Sonys smart-tv-er bruker en nettleser fra norske Opera som motor i sin smart-tv-portal. Alle apper og tjenester kjører på nettet, så brukerne trenger ikke gjøre noe selv for å sikre seg siste versjon.

– Sony har én global strategi for smart-tv. Og de fleste steder i verden er tv-tittingen veldig boks-basert, det vil si at man bruker tv-distributørens dekoder til nesten alt. Derfor er det fornuftig å legge ressursene i bildekvalitet fremfor å prøve å konkurrere med tv-distributørene. Når det er sagt, har vi naturligvis de globale aktørene som Netflix og Youtube på plass, sier Petersen.

Brukeropplevelsen viktigst

Hos LG vil man gjøre smart-tv så enkelt som mulig for seerne. Aller helst skal smart-tv være like enkelt som tradisjonell tv.

– Brukervennlighet er en av tre grunnpillarer i LGs strategi, sammen med lyd- og bildekvalitet. En enkel brukeropplevelse gjennomsyrer derfor vår smart-tv-strategi, sier Lorraine Bayram, smart-tv-spesialist i LG Norden.

LG fokuserer ikke på antallet apper og tjenester, men ønsker å ha de rette tilgjengelig for seerne. Og de må tilpasses nøye.

– Det er vår klare målsetting at kundene skal velge å se innhold fra tv-en i stedet for en boks fra en konkurrent. Derfor satser vi på kjappe, enkle og lokale apper og en fjernkontroll som gjør det hele enkelt, sier Bayram.

Les også:
Røverkjøp og nye former (test)
Snarveien til smartere tv  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.