«Jeg har bestilt en ny bil.»

«En ny? Hva da?»

«Porsche.»

«Den er jo ny.»

«Den er ni måneder gammel. Den nye finnes ikke ennå. Jeg har forhåndsbestilt den.»

Slik lyder en av dialogene mellom finansmannen Adam Veile (Simon Berger) og hans kone Hermine Veile (Agnes Kittelsen) i tv-serien «Exit», som den siste uken har fått massiv oppmerksomhet.

Den omdiskuterte serien gir et innblikk i livene til de styrtrike kompisene Adam, Henrik (Tobias Santelmann), Jeppe (Jon Øigarden) og William (Pål Sverre Hagen), som balanserer livene som tradisjonelle familiefedre, med kokain, prostituerte, raske biler, og dyre restauranter.

Luksusbilmerket Porsche er en av flere merkevarer som både blir nevnt og brukt hyppig i serien, men produksjonsselskapet Fremantle avkrefter at det handler om produktplassering. Det har ikke NRK-serier lov til.

Hver eneste merkevare er derimot nøye utvalgt for å passe inn i seriens univers.

Karakteren Jeppe Schøitt (Jon Øigarden) kjører en gul Porsche 911T.
Karakteren Jeppe Schøitt (Jon Øigarden) kjører en gul Porsche 911T. (Foto: NRK)

«Ekstreme karikaturer»

– Rammen for historien er et univers der de arkitekttegnede bygningene, bilene, klokkene, veskene, designerklærne og overdådigheten av materialistisk forbrukersamfunn på steroider blir en egen karakter. Tingene representerer kodene du må følge for å passe inn, sier regissør Øystein Karlsen.

Mannen, som blant annet har vært involvert i tv-seriene «Dag» og «En natt», forteller at han aldri har vært mer opptatt av detaljene enn i «Exit».

– Jeg hadde skrevet inn en del spesifikke biler, klokker, og viner som ut ifra research virket til å passe den beskrivelsen. Så har produksjonsdesigner Pål Bergvik og kostymedesigner Kjell Nordström lagt liste ekstremt høyt på resten, sier Karlsen.

Både Porsche og The Thief er merkevarer som blir nevnt i serien, men produksjonen avviser produktplassering. Det har nemlig ikke NRK-serier lov til.
Både Porsche og The Thief er merkevarer som blir nevnt i serien, men produksjonen avviser produktplassering. Det har nemlig ikke NRK-serier lov til. (Foto: NRK)

Administrerende direktør Morten Scheel i Porsche-importøren Autozentrum forteller at de lånte ut biler til NRK i forbindelse med innspillingen av serien. Til tross for seriens drøye og lite flatterende bilde av finansbransjen tror ikke Scheel at det er dårlig for merkevaren å bli assosiert med serien.

Se også: DN har testet «Exit»-Porschen
Gult er kult, synes både Jeppe i «Exit» og DNs biltester.
02:05
Publisert:

– Vi har gjennom utlånet bidratt til å produsere en serie, som etter kritikken å dømme, både har kvalitet, men som også er kontroversiell. For serieskaperne var det viktig å ha med sterke merkevarer med klar identitet, og som representerer høy kvalitet, altså produkter som er ettertraktet i alle miljøer. Jeg tror folk flest skjønner at rollefigurene ikke representerer de rundt 10.000 Porsche-eierne i landet, men er ekstreme karikaturer fra et lite miljø, sier han.

Stamstedet The Thief

«Exit» har fått spesielt mye oppmerksomhet fordi store deler av den er basert på historier fire investorer har fortalt i et videoopptak spilt inn på hotellet The Thief på Tjuvholmen våren 2017. Hotellet ble ikke bare brukt i forberedelsene til serien, men er også nærmest et stamsted for karakterene i serien.

Det var sjef for gjestekontakt Dominic Gorham på The Thief som hadde kontakt med produksjonsselskapet Fremantle om bruk av hotellet i serien. Han har selv en liten rolle i serien som seg selv, når han tar imot Agnes Kittelsen i rollen som Hermine på vei inn i hotellbaren.

Dominic Gorham er «guest relations manager» på The Thief, og spiller seg selv i «Exit».
Dominic Gorham er «guest relations manager» på The Thief, og spiller seg selv i «Exit». (Foto: NRK)

– Vi ble fortalt at det var en NRK-produksjon, og det hørtes ut som et veldig interessant prosjekt med noen av de beste skuespillerne og produsentene i Skandinavia. Det var ingen finansielle transaksjoner involvert, utenom leie av lokalet, og det var ingen avtale om at de måtte nevne navnet vårt i serien.

– Hva synes dere om å bli assosiert med tv-serien. Er det god eller dårlig PR for dere?

– Vi ser på serien som fiksjon, og disse guttene har gjort et interessant portrett av mennesker i finansmiljøet. Men det er ikke representativt for hvem vi er og hva vi står for.

Gorham forteller at han ikke angrer på at de stilte opp i produksjonen.

– Det er ingenting angre på. Vi lånte ut våre lokaler, og utfallet ble ikke presentert for meg, sier han.

I «Exit» blir seerne også kjent med en DN-journalist som intervjuer de fire finansmennene.

– Jeg skjønner at de trenger en DN-journalist når de lager en serie om finanskjeltringer, men sånn som han fremstilles i serien, så er det vanskelig å mene at det er god pr, sier sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv.

Hermine Veile (Agnes Kittelsen) på vei inn på Petter Stordalens luksushotell The Thief.
Hermine Veile (Agnes Kittelsen) på vei inn på Petter Stordalens luksushotell The Thief. (Foto: NRK)

Ville se ut som Vogue

Husene som er blitt valgt ut i serien er svære eneboliger på Nesodden, Svartskog, Nesøya, og Holmenkollen. Det ene er eid av Ørnulf Høyer, som står bak kleskjeden Høyer.

Regissør Karlsen forteller at det ikke var enkelt å skape det universet de var ute etter.

– Vi forsøkte å få serien til å se ut som en forside i Vogue eller GQ, en glossy perfekt fasade i kontrast til den stadig mer tærende eksistensen seriens hovedkarakterer utsettes for. En målsetning som jo er lekende lett å kaste ut av seg på et møte, desto vanskeligere å lande for et budsjett på 32 millioner.

En av karakterene i serien er en DN-journalist. Sjefredaktør Amund Djuve tror ikke det er god pr for avisen.
En av karakterene i serien er en DN-journalist. Sjefredaktør Amund Djuve tror ikke det er god pr for avisen. (Foto: NRK)

– Det både høres ut som mye penger, og er mye penger, men når hver location er hus til 40 millioner pluss, hver bil koster minimum halvannen million og bare klokkene alene, hver og en ligger på over 200.000 kroner, så ønsker man tidvis at man heller hadde satt seg fore å lage et sosialrealistisk kammerspill fra en blokkleilighet i Sarpsborg, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.