Revisjons- og konsulentgiganten Deloitte kårer årlig fotballens «money league», der selskapet rangerer fotballklubber etter høyest omsetning per sesong.

Natt til tirsdag ble rapporten for sesongen 2016/2017 sluppet, og den viser at Manchester United beholder plassen på toppen av listen.

Årsaken til at Manchester United klarte å holde seg på topp, var ifølge Deloitte at klubben vant den nest gjeveste europeiske klubbturneringen, Uefa Europa League. Real Madrid, som vant den gjeveste klubbturneringen, Champions League, steg til andre plass på listen, etter å ha gått forbi erkerival Barcelona.

Ti engelske blant topp 20

Manchester-klubben annonserte mandag at den hadde sikret seg den chilenske fotballstjernen Alexis Sanchez på en kontrakt som ifølge The Guardian gir Sanchez en grunnlønn på rundt 300.000 pund i uken, noe som gjør han til en av verdens best betalte fotballspillere. Sanchez og agenten skal i tillegg ha fått signeringsvederlag på 25 millioner pund i forbindelse med overgangen.

Grunnen til de høye summene i engelsk fotball er den sterke veksten i inntektene klubbene årlig får fra tv-rettighetssalg.

Til tross for at få engelske klubber dominerte i Champions League i sesongen 2016/17 – Leicester kom til kvartfinalen – sikrer tv-inntektene fra Premier League dem solid inntektsvekst.

Av de 20 klubbene med høyest omsetning forrige sesong, er ti engelske. Både Arsenal og Tottenham stiger én plass på listen, mens Southampton og Everton kommer inn blant topp 20.

Nye forhandlinger

DN har tidligere skrevet at TV 2 måtte ut med litt under 1,9 milliarder kroner for tre sesonger med tv-rettigheter Premier League høsten 2015. Det fulgte etter en prisøkning på over 70 prosent i Storbritannia.

I 2018 skal rettighetene for neste periode igjen forhandles. Ifølge Bloomberg Intelligence er det ventet at også teknologiplattformer som Amazon.com vil snuse på rettighetene. Økt konkurranse mot de to nåværende rettighetshaverne i Storbritannia, Sky og BT, kan presse prisen enda høyere opp.

Det samme kan økningen i antall kamper som skal vises på tv i perioden – ifølge Bloomberg økes antallet tv-kamper med 32 kamper per sesong – noe som tilsvarer 19 prosent.

– Engelske klubbers dominans kommer an på utfallet av den pågående anbudsprosessen for Premier Leagues tre neste sesonger, fra 2019/20-sesongen. Økte inntekter vil opprettholde, hvis ikke forbedre, posisjonen til de engelske klubbene. Hvis veksten er marginal, kan andre land ha en mulighet til å knappe innpå, særlig i Spania, der det også forhandles nye tv-rettigheter, skriver partner Dan Jones i Deloitte i rapporten.

Det er ventet at forhandlingene for rettighetene i Norden vil foregå på høsten.(Vilkår)

Skei Grande: – Det er veldig viktig å ikke være naiv i å tro at det ikke er politisk agenda som ligger bak også slike typer kampanjer
00:00
Publisert: