– Dagen i dag har vi brukt på å informere våre kunder. Mange er utålmodige og engasjerer seg veldig i dette. Det er ikke rart når de mister et tilbud som de er vant til å ha, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital til NTB.

Ved midnatt natt til mandag forsvant kanalpakken til Discovery for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og hos Viasat, fordi partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for kanalpakken som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.

Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital. Foto: Bjørn H. Stuedal
Tormod Sandstø, pressekontakt i Telenor for Canal Digital. Foto: Bjørn H. Stuedal (Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no)

– Men det er viktig å huske på at vi også tilbyr flere kanaler enn de som nå er borte. Disse kanalene utgjør bare 17 prosent av det totale tilbudet hos oss, sier Sandstø.

Canal Digitals kunder vil få en SMS og epost med informasjon om hvilket alternativt TV-underholdningstilbud de kan benytte.

Bakgrunn:
– Hadde det handlet om en kopp kaffe hadde vi vært enige for lenge siden
- Helt urimelige priskrav for sine kanaler

«Shoppingrunde»

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, hevder at de kun ønsker beløper som tilsvarer «en kaffekopp per kunde». Telenor derimot, mener det er snakk om millionbeløp.

Telenor vil ikke kommentere konkret hvor mye det hadde kostet kundene om de hadde sagt ja til kravene fra Discovery,

– Discovery er et amerikansk mediekonsern som har vært på shoppingrunde, og nå vil de sende regningen til våre kunder. Det kan vi ikke akseptere, sier Sandstø, som sier han ikke frykter at Canal Digital vil miste kunder etter konflikten som har ført til millioner av svarte TV-skjermer.

Tror det vil ta lang tid

Sjef i TVNorge og Discovery Networks, Harald Strømme, sier til NTB at de svært gjerne ønsker å få på plass en avtale, men er ikke optimistiske.

Harald Strømme, Discovery Networks. Foto: Gorm K. Gaare
Harald Strømme, Discovery Networks. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)

– Det har ikke vært noe fremgang så langt. Det er ikke planlagt noe nytt forhandlingsmøte, og vi er forberedt på at dette vil ta langt tid, sier Strømme til NTB.

Men tid er penger, og Discovery taper store beløp, blant annet på grunn av tapt reklameomsetning.

– Men det er vi villig til, fordi vi kan ikke leve med at vi ikke får betalt for innholdet vårt. Hvis vi skal fortsette å produsere godt, norsk innhold så må Telenor være villig til å ta sin del av regningen, sier Strømme.

Les også: Én million TV-abonnenter mister 13 kanaler
- Tall til å få gåsehud av
2,8 millioner nordmenn kan miste TVNorge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: Bli med på smakingen av Burgund-slippet
Bli med på smakingen av Burgund-slippet
Ingen steder i verden finnes viner med så stor personlighet som i Burgund. Snart fylles Vinmonopolets spesialbutikker med 2013-årgangen.
01:25
Publisert: