Fotball-VM gir både NRK og TV 2 et godt løft i juni.

Begge tv-selskaper kunne melde om sterke seertall for mesterskapets første fase, gruppespillet, som ble avsluttet torsdag.

Nå viser det seg at TV 2s reklamefinansierte kanaler fikk en samlet markedsandel på 30 prosent av tv-seingen i juni.

Tilsvarende tall i 2017 var 25 prosent.

– Det er en meget sterk vekst for TV 2s hovedkanal i juni, og det skyldes utvilsomt fotball-VM. Både TV 2s hovedkanal og NRK1 vokser, men TV 2 vokser mest, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

Isolert økte TV 2s hovedkanal sin andel av tv-seingen fra 16 til 22 prosent i juni.

NRKs tre tv-kanaler økte sin markedsandel fra 37 prosent i juni 2017 til 39 prosent i år.

NRK1, som deler de mest attraktive VM-kampene med TV 2, ble den største enkeltkanalen med 32 prosent markedsandel i juni, opp fra 29 prosent året før.

Vant første halvår med Vinter-OL

Vinter-OL, en annen meget stor tv-begivenhet, gjør imidlertid at TV 2s konkurrent, Discovery Networks Norway med kanaler som TVNorge, Fem og Max, gjorde det best i første halvår sett under ett.

Discoverys reklamefinansierte kanaler økte sin samlede markedsandel fra 17 til 20 prosent i første halvår.

I samme periode sto TV 2-kanalene på stedet hvil med en samlet 26 prosent markedsandel.

TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen peker på at hovedkanalen TV 2 klarte å øke sin markedsandel, og at TV 2 Nyhetskanalen gikk fra en markedsandel på 2,6 til 3,6 prosent i første halvår.

– For TV 2 Nyhetskanalen er veksten formidabel, og kanalen er nå helt på nivå med TV3. Det er et resultat vi er svært tilfreds med, sier Rønningen.

MTG-kanalenes flaggskip, TV3, gikk fra 3,9 til 3,8 prosent markedsandel blant seere i aldersgruppen 10-79 år.

NRKs kanaler falt fra 42 prosent markedandel i 2017 til 38 prosent i første halvår 2018.

Ikke overrasket

Espen Skoland er nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.

– Det var ikke så overraskende for oss at NRK og TV 2 vinner juni. Det er bare å gratulere. Men det er veldig gledelig å se at vi vinner våren så langt. Dette viser hvor viktig det er med store sportsbegivenheter for tv-kanalene, sier han.

Ved siden av norsk eliteseriefotball, sitter Discovery-gruppen med tv-rettighetene til to sommer-OL og to vinter-OL fra 2018 til 2024. Vinter-OL i 2018 ble arrangert i Pyeongchang i Sør-Korea, mens sommer-OL i 2020 er lagt til Tokyo.

Nye målinger

Kanalene innførte en mer detaljert og innholdsrik måling av nordmenns seervaner fra nyttår.

Tidligere har tallene fra analysebyrået Kantar TNS kun vist seertall på lineær tv, men fra nyttår inkluderes også tv-strømming og annen online video.(Vilkår)

På kjøkkenbenken: Eggmaster
Mathias Steinbru prøver en Eggmaster.
01:19
Publisert: