– Det er viktig at man ikke svartmaler disse tallene, sier tv- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Tall fra analysebyrået Kantar viser at nordmenn i aldersgruppen 20 til 49 år i snitt så 60 minutter tv hver dag i juni i år, sammenlignet med 74 minutter i samme måned i fjor.

Det er denne aldersgruppen som er mest lukrativ på reklamemarkedet. Seertiden er en nedgang på 18,5 prosent, og det laveste resultatet målt.

Tv- og radiosjef Morten Wiberg i Carat lar seg ikke overraske over hvor lite nordmenn ser på lineær-tv.
Tv- og radiosjef Morten Wiberg i Carat lar seg ikke overraske over hvor lite nordmenn ser på lineær-tv. (Foto: Nicklas Knudsen)

Skjønt, ifølge Wiberg er tallene «helt udramatiske». Han viser til at fotball-VM for herrer ble vist i juni i fjor, og at dersom man sammenligner med juli 2018, så nordmenn kun 61 minutter på lineær-skjermen i snitt – altså ett minutt mer enn i år.

– Også må man huske at det som har forsvunnet i minutter, bare har flyttet seg over på digitale flater.

– Så folk har ikke plukket opp en bok i stedet?

– Nei, det tror jeg ikke. Man tar i stedet i bruk strømmetjenester, og konsumet av tv har samlet sett økt, sier Wiberg.

Et flytteprosjekt

– For oss er det mye som ser lyst ut i en tid der man spår lineær-tv-ens død, sier kanaldirektør i TV 2 Trygve Rønningen.

Dersom man holder statskanalen NRK utenfor, har TV 2 en andel på 48,2 prosent av seerne som utgjør reklamemarkedet for lineær-tv – en økning fra fjoråret på fem prosent.

Når nordmenn ser mindre lineær tv, får imidlertid kanalens halvpart stadig mindre å si. Rønningen påpeker at kanalen bevisst bidrar til nedgangen på lineær-fronten ved å forsøke å flytte seere over til strømmetjenestene.

Kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen, forteller at de forsøker å hjelpe seerne over på strømmetjenester – og slik bidrar til den lave seertiden selv.
Kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen, forteller at de forsøker å hjelpe seerne over på strømmetjenester – og slik bidrar til den lave seertiden selv. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Likevel er det ingen hemmelighet at det er de eldre seerne som er mest lojale til tv-skjermen i stuen. Ser man på antall minutter en nordmann over 60 år så på tv juni i år sammenlignet med i fjor, har tallet kun sunket fra 246 til 240, altså fire timer lineær tv-tid om dagen.

– Hvordan skal TV 2 tekkes de eldre seerne?

– Vi har sett at strømme-tv-seerne blir eldre raskere enn antatt, så jeg skal gi et svar som er like kjedelig som det er riktig: Vi må tekkes alle seere på alle plattformer. Så hjelper vi selv til på flytteprosjektet, med å få de eldre seerne våre over på strømmetjenestene.

På tross av nedgang i tv-tid, og at kanalen satser på strømming, avviser kanaldirektøren at TV 2 blir borte fra tv-apparatet.

– Jeg pleier å si at lineær-tv skal løfte mange millioner seere og mange milliarder kroner i årene som kommer. Det er fortsatt den største hobbyen til mange, og dette er nok ikke året vi legger ned lineær-tv, nei, sier han og humrer.

– Det ble spådd allerede i 2007, men vi lever fortsatt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.