NRKs nye dramasatsing, «Kampen for tilværelsen», er skrevet av Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannessen. Handlingen følger den polske lingvisten Tomasz Novaks fra Krakow opplevelser i det velstående nabolaget Ullevål Hageby nordvest i Oslo.

Norske tv-anmeldere roser serien, men flere polakker har de siste dagene reagert både på polske nettaviser og i sosiale medier.

Fra brakker til kjellere

«Dessverre i de fleste scenene fra «Kampen for tilværelsen» er bildet av polakker stereotypisk. De drikker, røyker, stjeler, smugler og bor under umenneskelige forhold i Norge» , skriver polske Marta Filaber på den polske nettsiden visynes.no.

Borys Borowski er redaktør for den beslektede polske nettsiden, Moja Norwegia, som hevder å samle 90 prosent av de 200.000 polakkene som bor og jobber i Norge.

Da nettsiden omtalte «Kampen for tilværelsen» og la ut link til NRKs nett-spiller, klikket mange tusen polakker seg inn for å se. Reaksjonene uteble ikke.

– Vi ser at våre brukere er veldig kritiske til serien. De fleste synes den polske minoriteten i Norge fremstår på en dårlig måte. Først hadde vi «Brakkefolket» ifjor der det ble tegnet et bilde av at polakker bor i brakker. Nå ser vi et enda verre bilde, der polakker banner, drikker seg fulle og stjeler hjulene av en tilfeldig bil. Det fremstilles først som at vi bodde i brakker, nå bor vi i kjelleren, sier Borowski.

«Brakkefolket» var en dokumentarserie om polske arbeidere som gikk på NRK ifjor.

– Vi skjønner at «Kampen for tilværelsen» er humoristisk og viser stereotyper om polakker og nordmenn. Men nordmenn i serien har et vanlig liv, med problemer hovedsakelig knyttet til bytte av hus eller skilsmisser. Polakker har problemer med kriminalitet og med hele tilværelsen. Vi ønsker at polakker fremstår som en gruppe som har mye å bidra med i Norge. Mange er høyt utdannet og snakker norsk og bor med sine familier og barn i Norge, sier Borowski.

Oppstyr i Polen

«Kampen for tilværelsen» har vakt såpass mye oppstyr i Polen at Erlend Loe er blitt intervjuet av tvn24, den største polske reklamekanalen.

– Vi har skjønt at det er mange polske seere. Det er ganske kjente polske skuespillere i serien, de er så kjente at de ikke kan gå i fred på gaten i Oslo en gang. Det har ikke vært hovedmålet å treffe et polsk publikum, og fra reaksjonene virker det som de synes at vi skildrer dem på en unyansert måte, sier Loe.

Da serien ble presentert på en pressekonferanse tidligere i høst sa NRK at de håpet å samle mange norske tv-seere rundt serien som handler om middelklassens konstruerte problemer. – Vi skal være briljante og brede, sa dramasjef Ivar Køhn i NRK.

Handlingen utspiller seg i det privilegerte og kjendistette nabolaget Ullevål Hageby i Oslo, der vi følger middelklassen i opp- og nedturer i livet. Serien på totalt 16 episoder har kostet 80 millioner kroner å lage.

489.000 så den første episoden av serien da den hadde premiere i forrige uke, NRK innrømmet at siden serien fikk så gode kritikker, så drømte kanalen om høyere seertall.

Det kom en ny nedtur denne uken da kanalen mistet hver tredje seer da de sende andre epiosde av «Kampen for til­værelsen» onsdag kveld.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

DNs anmeldelse av NRK-serien:

Når bollene mugner dnPlus

Kampen om tv-seerne dnPlus

Stepford Hageby dnPlus  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.