Det er idrett som topper seertallslistene fra helgen. Øverst på NRKs liste over helgens mest sette programmer troner fellesstartene for kvinner og menn i Tour de Ski søndag. De to sendingene, som gikk rett etter hverandre, hadde henholdsvis 1.085.000 og 1.074.000 seere, og markedsandeler på 86 og 83,6 prosent. Skisendingene er tett etterfulgt av fredagens episode av «Mesternes mester», som landet på 1.037.000 seere, og en markedsandel på 73,7 prosent.

Generelt er det vanlig at seertallene er ekstra høye på nyåret, forklarer tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom.

– Det er mange programmer som er blitt sett over rundt 500.000 ganger, og det er mye i disse dager. NRK sendte et program som heter «Fra bølle til bestevenn», om hvordan få hunder til å bli snille, samlet nesten 700.000. Det er jo helt ekstremt. Vi er i lineær-tvs høysesong på starten av året, sier hun.

– Veldig stolte

En som smiler ekstra bredt over helgens tv-tall er «Mesternes mester»-programleder Dag Erik Pedersen. Programmet hadde altså 1.037.000 seere, og en markedsandel på 73,7 prosent.

– Du må nesten tilbake til glansdagene i Sovjetunionen for å finne lignende tall for et tv-program, sier han med et flir.

Han forteller at programmet har hatt én million seere i snitt siden oppstarten, men at det er stadig vanskeligere å holde på såpass høye tall.

– Det er klart at vi er veldig stolte av det. Det er oppsiktsvekkende tall, og en million henger mye høyere enn for noen år siden. Det er fint å få tilbakemelding fra fansen som legger merke til at vi jobber med produktet og å forbedre det.

500.000 så Behns bisettelse

Fredag ble den nylig avdøde forfatteren Ari Behn bisatt i Oslo domkirke. Flere medier, deriblant NRK og TV 2, hadde sendinger fra seansen.

Med 352.000 og 152.000 seere på henholdsvis NRK og TV 2, ble bisettelsen sett av over 500.000 nordmenn. I tillegg hadde NRKs minnesending om den tidligere prinsessegemalen 609.000 seere fredag kveld.

Idrettsgallaen tapte terreng

De skiglade tv-titterne ble også i stor grad værende på NRK etter at fellesstarten var ferdig, og den påfølgende studiosendingen til NRK endte derfor med 987.000 seere, og en markedsandel på 83,2 prosent.

Men det var ikke bare skisendinger som sto på NRKs idrettstimeplan i helgen. Årets idrettsgalla gikk av stabelen lørdag kveld, og 958.000 fulgte sendingen på NRK. Dette er en nedgang fra fjorårets 1.085.000 seere. Markedsandelen sank også fra 70,1 prosent i fjor, til 65,8 prosent i år. Likevel ble sendingen helgens femte mest sette sending på NRK.

Massaiu tror imidlertid det er snakk om tilfeldigheter som står bak fallet i antall seere.

– Årets sending hadde flere seere enn i 2018. Når man ligger rundt en million, så er ikke 100.000 veldig radikalt. Det er stort sett tilfeldigheter som gjør at man kommer over eller under.

Også hos TV 2 var det idrett som dro flest seere. Både lørdag og søndag trakk kanalen til seg over 300.000 seere på hoppsendingene fra Innsbruck og Bischofshofen.

Færre tv-seere totalt sett

Forrige uke skrev DN at tv-kanalene kjemper om deler av en stadig mindre kake. I 2019 så nordmenn under to timer på tv, for første gang i moderne tid. Snittet på 117 minutter per dag er en nedgang på vel åtte prosent fra 2018.

For aldersgruppen 20–49 år er nedgangen enda mer drastisk med 11 prosent. Aldersgruppen så i 2019 på tv 75 minutter per dag i snitt.

Samtidig økte NRK og TV 2 seerandelene, mens TVNorge-eier Discovery var den store taperen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.