Discovery Networks noterer seg for et fall i markedsandelen fra 18,1 til 16,1 prosent. Hovedkanalen TVNorge faller enda mer, fra 7,9 til 5,6 prosent, mens det er mer stabilt for gruppens andre kanaler Fem, Max, Vox, Discovery, TLC og Eurosport-kanalene.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks Norge forklarer mye av nedgangen i 2019 med at Discovery hadde rettighetene til OL i 2018.

– Vi hadde budsjettert med denne nedgangen i 2019. Men med OL og økt satsing på norsk innhold skal vi vokse igjen i år, sier Skoland.

Discovery-gruppen har rettighetene til sommer-OL i Tokyo i 2020 og andre OL-mesterskap frem til 2024.

Under to timer tv-titting

Tv-kanalene kjemper om deler av en stadig mindre kake. Nordmenn så i 2019 under to timer på tv, for første gang i moderne tid. 117 minutter er en nedgang på vel åtte prosent fra året før.

For aldersgruppen 20–49 år er nedgangen enda større med 11 prosent, med et tv-forbruk på kun 75 minutter per dag.

Men sosiale medier, internett, ulike strømmetjenester og spill gjør at skjermtiden neppe er lavere enn før.

NRK og TV 2 vinnere

NRK er den store vinneren for lineær-tv. Statskanalene har økt markedsandelen fra 37,9 til 39,5 prosent. Også for alderssegmentet 20–49 år er det en liten oppgang, fra 27,3 til 27,5 prosent.

– Vi er strålende fornøyd. Oppgangen betyr at NRK hadde omtrent like mange seere som året før, sier NRKs tv-sjef Arne Helsingen.

Han forteller om god oppslutning om NRKs programmer i helgene, samt sport og nyheter. For drama, som serien Exit, sier han mye her er flyttet over til strømming.

TV 2 øker også markedsandelen, fra 27,4 til 28 prosent. Litt bedre gikk det blant de yngre, der markedsandelen økte fra 29,1 til 30,4 prosent.

– Vi er fornøyd og føler vi har gjort et godt år, sier Trygve Rønningen, kanalsjef og publisher i TV 2.

Han trekker særlig frem nyheter og sport, med engelsk fotball og vinteridrett, som kanalområder i vekst i 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.