Tradisjonen tro forberedte NRK det norske folk på julaften med ribbeoppskrift, «Grevinnen og Hovmesteren» og Sissel Kyrkjebø, i programmet «Kvelden før kvelden».

Programmet som ble ledet av journalist og musiker Haddy Njie og komiker Mikkel Niva ble sett av over én million mennesker, noe som er sjelden kost for lineær-tv i strømmingens tidsalder.

Likevel er det en kraftig nedgang fra fjoråret da nesten 1,3 millioner mennesker benket seg foran tv-skjermene. 221.000 seere er blitt borte siden i fjor. Samtidig har markedsandelen sunket fra 73 til 69 prosent.

– 220.000 seere er mye, men når det fortsatt sitter over én million seere foran skjermene, tror jeg ikke NRK vurderer programmet. De bruker nok den oppskriften noen år til, sier tv-sjef Marianne Massaiu i Mediacom.

Hun forteller at julen er uken nordmenn ser mest tv gjennom hele året, og at det kun er store sportsbegivenheter som oppnår like gode seertall som «Kvelden før kvelden».

– Vi bruker mange flere timer foran skjermen nå en før. Det er så mye som trekker opp seingen. Sjakk har plutselig blitt en nasjonalsport i romjulen. Det er noe som bringer oss sammen, sier hun.

«Et av de største»

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK har ikke fått analysert tallene, så han vet ikke hva nedgangen skyldes.

– Programmet har litt lavere rating, men også litt lavere markedsandel enn før. Om det er et spesielt program på de andre kanalene eller om seerne har fordelt seg jevnt utover vet jeg ikke. Men med en andel på 70 prosent og én million seere, er det et av de største programmene i løpet av året, sier han.

Markedstallene for november viste at seertiden på lineær tv fortsetter den kraftige nedgangen. Mens seerne i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år brukte 87 minutter foran tv-en i november 2018, var det sunket til 78 minutter i år.

Tidligere denne uken skrev DN om årets mest strømmede programmer. På toppen tronet NRKs «Peppa Gris» med 20 millioner strømminger det siste året. På plassene som fulgte var dramaserier som «Side om side», «Home and Away» og «Exit».

Askepott økte

Mens «Kvelden før kvelden» mistet seere, økte «Tre Nøtter til Askepott» med over 70.000 seere. I snitt fulgte 768.000 den østtyske og tsjekkoslovakiske samproduksjonen fra 1973, der Knut Risan har alle stemmene. Programmet hadde en kraftig økning i markedsandelen fra 61 til 70 prosent.

Det var også flere som så «Reisen til Julestjernen», «Donald Duck og vennene hans» og «Sølvguttene synger julen inn», enn i fjor.

– Visse ting er tradisjoner, og lineær-tv er én av dem. Kringkastet tv-seing har falt ganske mye de siste årene, men disse programmene består. Jeg tror at grunnen til at de gjør det så bra på lineær-tv er at vi ser de sammen. Når vi skal samles så er lineær-tv uovertruffent. Det er ganske fascinerende med tanke på medievirkeligheten vi lever i, sier Tolonen.

TV 2s tall for lille julaften og julaften har ikke kommet ennå. På første juledag var 21-nyhetene mest sett med 487.000 seere. Flåklypa Grand Prix ble sett av 310.000 seere og hadde en andel på 29 prosent i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år.

På andre juledag, også kjent som fotballens høytidsdag, hadde TV 2 Sport Premium en andel på 8,1 prosent og var landets tredje største tv-kanal etter NRK1 og TV 2. Der kunne seerne få med seg Ole Gunnar Solskjærs Manchester United utspille Newcastle, i tillegg til ustoppelige Liverpool som knuste Leicester 4–0. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.