Tv-kanalenes markedsandeler for august, som forteller noe om den prosentvise andelen av samlet tv-seing i Norge, viser at TV 2 hadde en kraftig nedgang i tv-markedet i august i år, sammenlignet med i fjor.
TV 2s markedsandel i befolkningen over 12 år falt fra 36,5 prosent i 2016 til 23,3 prosent i 2017. TV 2 hadde i august i fjor OL på tv-skjermen, noe nok er en av årsakene til den kraftige tilbakegangen.
Samtidig økte NRK sin markedsandel kraftig, fra 32,8 prosent til 42,4 prosent.
– Fin sommer
Samtidig økte Discovery, med tv-kanaler som TVNorge, Max og Fem, sin markedsandel fra 14,8 prosent til 18 prosent i samme målgruppe.
– Vi har hatt en fin sommer og opptakt til den nye TV-sesongen, og vi håper å beholde vinden i seilene når vi etter hvert kommer skikkelig i gang med høstmenyen på TVNorge og våre andre kanaler, sier Tine Austvoll Jensen, sjef for TVNorge og Discovery Networks i Norge i en pressemelding.
MTG, med kanaler som TV 3 og Viasat, økte sin andel fra 7,2 prosent til 7,7 prosent i august i år.
– Vi er veldig fornøyd med utviklingen - og denne høsten kommer vi med innhold jeg tror vil overraske mange, sier administrerende direktør i MTG TV, Morten Micalsen i en pressemelding.(Vilkår)