Da sesong to av «Heimebane» hadde premiere i midten av februar benket nesten en halv million mennesker seg foran tv-skjermene. Søndag ble seriens åttende og siste episode sendt på NRK. Den ble i snitt fulgt av 311.000 mennesker – nesten 200.000 færre enn premieren.

Dermed ble den slått av programmer som dokumentaren «Det umulige landet» på 383.000 seere, fredagens «Kveldsnytt» på 329.000 seere, og filmen «Børning 2» med 316.000 seere.

Markedsandelen landet på 24,1 prosent. Til sammenligning hadde premieren en andel på 38 prosent. Tv-direktør Marianne Massaiu i Mediacom forteller at serien til tross for lineærfallet, gjør det sterkt på nett.

– Den leverer ekstremt sterke strømmetall. For et par år siden ville lineærtallene vært dårlig for en storsatsing som dette, men nå strømmer halvparten av seerne serien, ifølge mine tall, sier hun.

Fikk slakt

Sesong to har fått kritikk for å ikke nå opp til første sesong. Dagbladet skrev for en måned siden om episode tre som ble slaktet for sin fremstilling av Bygde-Norge, mens sportskommentator Leif Welhaven i VG kalte «nerven for nedadgående» og stilte spørsmål ved om serien burde få en sesong tre.

Massaiu mener dette ikke har påvirket seertallene.

– Hvis noen har hatt en følelse av at serien har dabbet av, så gjenspeiles det ikke i tallene, sier hun.

I fjor hadde Heimebane et snitt på 820.000 seere totalt dagen etter siste episode. I dag har den et snitt på 740.000 seere, og er dermed ned ti prosent sammenlignet med i fjor.

– Fallet kommer utelukkende fra lineærsendingene (ned 20 prosent) og handler i første rekke om at stadig færre ser lineær tv, men også at Heimebane møtte hardere konkurranse i år, sier analytiker Iacob Christian Prebensen i NRK.

Strømmingen har økt

På nett-tv har årets sesong økt med nesten ti prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Foreløpig er sesongfinalen strømmet av 158.000 seere.

Vi vet at mange liker å spare serier til «binging» når det passer. Så selv om det er for tidlig å konkludere nå, tror jeg vi kan være ganske sikre på at Heimebane også i år blir en av de mest sette seriene på nett, sier Prebensen.

Helgens mest sette program var «Nytt på nytt» som ble sett av 795.000 mennesker i snitt. Programmet hadde en markedsandel på 57,2 prosent. På annenplass fulgte «Lindmo» med 634.000 og hadde et snitt på 47,6 prosent.

På TV 2 var det «Senkveld med Helene og Stian» som trakk flest seere på fredag med et snitt på 451.000 seere og en andel på 40,6 prosent. Andelen i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år var på 47,7 prosent. «Skavlan» ble sett av 227.000. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.