Fjorårets vinter-OL var en eneste stor fest for Discovery, eieren av kanaler som TVNorge og Max. Med eksklusive tv-rettigheter kapret de en markedsandel på 36,2 prosent i den kommersielle målgruppen, og 24,2 prosent i målgruppen mellom 10–79 år.

I år hadde imidlertid ikke Discovery noen sportsrettigheter å støtte seg på. Det endte med en kraftig tilbakegang til 13,6 prosent i den kommersielle målgruppen, og 4,6 prosent i den brede.

– Vi var forberedt på dette. Vi visste godt at vi måtte smake på den sure OL-svien i år. Tilbakegang smaker alltid litt surt, men heldigvis har vi flere OL å se frem til. I mars slipper vi flere av våre største premierer, inkludert den nye true crime-satsingen «Drapet i Holmenkollen». Så mars blir litt mer spennende for oss, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.

Mens TVNorge, Eurosport 1 og Eurosport Norge hadde en gjennomsnittlig seertid i februar 2018 på 48 minutter i målgruppen 10–79 år, sank denne til 8 minutter i år. I 2017 var snittet 12 minutter.

Samtidig fortsetter den totale seertiden å falle kraftig. For de kommersielle tv-kanalene har fallet vært på 19,9 prosent sammenlignet med i fjor. Det er en nedgang fra 113 minutter gjennomsnittlig per dag til 90 minutter.

– OL dro antall seerminutter opp, så fallet er ikke like stygt som det ser ut som, sier tv-sjef Glenn Engebretsen i GroupM.

Kjendisreality og Solskjær

TV 2 har derimot klatret fra en andel på 21,4 prosent til 26,3 prosent i målgruppen mellom 10 og 79 år. Kanaldirektør Trygve Rønningen forteller at den manglende OL-effekten for Discovery er årsaken til det store utslaget, men at de også har vokst hvis man sammenligner med tallene fra 2017.

– TVNorge satte oss på plass i fjor. Nå er vi tilbake i normalen. Vi gjorde det litt svakt i januar på grunn av sen premiere på «Farmen Kjendis», men i februar har serien hatt veldig gode seertall.

– Det er også spennende å se markedsandelen til TV 2 Sport 1. Vi lanserte kanalen i høst og den har fått et fint løft på grunn av Solskjær. Med en andel på 0,9 prosent begynner det å bli en ordentlig tv-kanal, sier Rønningen.

NRK har gjort et byks fra 24,5 prosent til 40 prosent, godt hjulpet av årets ski-VM i Seefeld. Under finalene i lagsprint fulgte benket over én million nordmenn seg foran tv-skjermene. Mens øvelsene har pågått har rikskringkasteren hatt markedsandeler på opp mot 90 prosent.

God TV3-måned

TV3 hadde en god januarmåned etter håndball-VM, men kan også i februar skilte med oppgang i andelen fra 2,7 prosent i 2018 til 3 prosent i 2019.

– Etter en pangstart med håndball-VM i januar er det tilfredsstillende å se at seerne har sluttet opp om kanalene våre også i februar. Spesielt gøy er det at vi har klart å slå igjennom med nysatsingen «I lommen på Silje» med Silje Sandmæl, som har levert så gode seertall lineært at vi må helt tilbake til 2015 for å finne bedre. Nå ser vi frem til en ny måned med premierer, blant annet «Paradise Hotel» om kort tid, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i Nent Group. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Toppmøtet mellom Donald Trump og Kim Jong-un endte brått. Det kan faktisk være en god nyhet
DNs kommentator Sverre Strandhagen forklarer hvorfor.
01:33
Publisert: