Moldes utlån av Ole Gunnar Solskjær til Manchester United har vært en stor julegave for TV 2. Andre juledag benket 598.000 nordmenn seg foran tv-skjermene for å følge med på hans debut som manager på Old Trafford.
Det gjorde oppgjøret mellom Manchester United og Huddersfield til tidenes mest sette Premier League-kamp i TV 2s historie.
På det meste fulgte 775.000 seere sluttminuttene av kampen. Det ga en markedsandel på 51,9 prosent.
– Dette er gnistrende tall som bekrefter en eventyrlig og rekordstor interesse for Premier League, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 i en pressemelding.
Solskjær har foreløpig to kamper som manager i den britiske storklubben. Den første kampen mot Cardiff ble sett av 215.000 seere.
Mest sett på TV 2
Nordmannen har fått en forrykende start på oppholdet i Manchester. I første kamp ble det walisiske laget overkjørt. Til slutt sto stillingen 1–5 til Manchester United. I debuten på Old Trafford vant han komfortabelt 3–1 etter to mål av den franske stjernen Paul Pogba.
Rekordtallet gjør også kampen til det mest sette programmet på TV 2 i julen.
– Det er mange i TV 2-sporten som har jobbet knallhardt gjennom hele julen med å skape et best mulig fotball-tilbud for seerne våre i høytiden. Dette er seertall som gir belønning for innsatsen og inspirasjon for fortsettelsen. Liverpool på tabelltopp, Tottenham som nærmeste utfordrer og Ole Gunnar Solskjær setter fyr på Manchester United igjen. Nye høydepunkter kommer tett nå, og vi forventer at interessen og engasjementet bare vil øke, sier Jansen Hagen i pressemeldingen.
På julaften var «Mikke Mus og vennene» det mest sette programmet på tv-kanalen med 214.000 seere. Første juledag hadde 21-nyhetene 445.000 seere, «Pretty Woman» 369.000 seere, mens «Flåklypa Grand Prix» hadde 332.000 seere.
Julekos vant
På NRK var det de vanlige juletradisjonene som nok en gang kapret tv-seerne. «Kvelden før kvelden» ble julens mest sette tv-program med 1,2 millioner tv-seere og en markedsandel på 80,3 prosent.
Programmet ble ledet av Haddy N'jie og Ingrid Gjessing Linhave. På besøk kom blant annet hele sportsfamilien Ingebrigtsen fra det populære tv-programmet «Team Ingebrigtsen», som følger teamet rundt løperbrødrene Jakob, Filip, og Henrik.
«Tre Nøtter til Askepott» hadde 847.000 seere, mens «Donald Duck og vennene hans» hadde 722.000 seere.
– «Kvelden før kvelden» er et av de aller mest populære programmene hvert eneste år. For mange er det selve startskuddet på julen. Mens det slår an på kvelden, snus tv-vanene på julaften. Man ser mest på dagen og mindre på kvelden, og det er vel egentlig greit at det fortsetter sånn, sier analysedirektør Kristian Tolonen i NRK. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.