Norske fjernsynskanaler konkurrerer med utenlandske kanaler, som i mange tilfeller er underlagt en mer liberal reklameregulering. Dette gjør at de utenlandske kanalene får et konkurransefortrinn, påpeker kulturminister Thorhild Widvey (H).

- En oppmyking av reklamereglene i tråd med reguleringen i andre EØS-land vil bidra til å styrke konkurranseevnen til de norske kommersielle kringkastingene, sier hun i en pressemelding.

I høringsnotatet, som ble sendt ut tirsdag, er det flere forslag til endringer i kringkastingsloven. Blant annet at det tas i bruk nye reklameteknikker, som reklame på delt skjerm og virtuell reklame. Det skal bli færre detaljerte regler for reklameavbrudd, og oppheving av regelen om at reklame ikke kan overstige 15 prosent av daglig sendetid. I tillegg skal det åpnes for identifikasjon av sponsor i programmer, enkeltinnslag i programmer og i programtrailere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.