Tv-distributøren melder i en pressemelding om en omsetning på nær 1,3 milliarder kroner i 2017, en økning på nesten 80 millioner kroner fra året før.

I prosent har omsetningsveksten en størrelsesorden på 6,5 prosent.

– RiksTV har investert mye i utvikling i løpet av 2017, og det ikke minst med tanke på strømme-tv samt innhold. Vi har forbedret strømmeopplevelsene, utviklet appene våre samt sikret mye godt innhold til våre kunder. Det gjelder ikke minst sport fra Viasat og HBO inn i vår grunnpakke, sier administrerende direktør Jérôme Franck-Sætervoll i pressemeldingen.

Franck-Sætervoll gikk inn som toppsjef i selskapet i mars i fjor, etter at Christian Birkeland forlot selskapet for å styre strømmetjenesten TV 2 Sumo.

Nedgang i kundebasen

Omsetningsveksten kommer til tross for en nedgang i kundebasen fra utgangen av 2017 sammenlignet med årsslutt 2016.

I sum mistet RiksTV 7.000 abonnenter i løpet av 2017. Summen betalende abonnenter ved utgangen av fjoråret var drøyt 263.000. I 2016 var samme tall over 270.000.

RiksTV er Norges tredje største distributør av tv-kanaler, og hadde ved inngangen av fjoråret en markedsandel på 12,1 prosent markedsandel.

Selskapet eies av NRK Aktivum, TV 2 Gruppen og Telenor Media Invest med 33,33 prosent hver.

Resultatsvikt

Selv om omsetningen øker, svekkes fjorårets driftsresultat sammenlignet med 2016. 65,1 millioner kroner er fire millioner svakere enn for 2016, eller 5,8 prosent.

Nedgangen i årsresultatet er mindre, fra 43,4 millioner kroner i 2016 til 42,9 millioner kroner i 2017.(Vilkår)