På det meste 1,2 millioner nordmenn fulgte spurten til Marit Bjørgen da hun sikret stafettgull til det norske kvinnelaget lørdag. Snittet for sendingen lå på én million seere.
Milliontall ble det også for herrestafetten grytidlig søndag morgen, med et toppunkt på over én million seere. I snitt fulgte 785.000 seere sendingen av løpet der Johannes Høsflot Klæbo sikret norsk gull, melder TVNorge i en pressemelding.
Også bronseløpet til Emil Hegle Svendsen på fellesstarten i skiskyting søndag formiddag lokket over én million på det meste. Nesten 1,1 millioner fulgte herrenes 15 kilometer.
Kvinnenes 12,5 kilometer ble fulgt av rundt 787.000 seere.
Ny seerrekord
Tallene får kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks til å hente frem sportens største superlativer.
– I dag må vi nesten låne sportsfolkets nye favorittuttrykk: Dette er helt rått. Tallene på damestafetten og herrenes 15 km skiskyting er blant de høyeste vi har hatt på tradisjonell tv noen gang. Bare én gang før har vi sett høyere seertall. I tillegg fulgte veldig mange OL-sendingene digitalt, sier Skoland.
Skoland sier at Discovery aldri har hatt høyere kombinerte seertall digitalt og lineært på et enkelt TV-program enn de hadde på damestafetten, da 1,2 millioner nordmenn satt klistret til skjermen.
«Ganske ekstremt»
Toppnoteringen forrige OL-helg ble på 832.000 seere under herrenes skiskyttersprint søndag 11. februar. Da uttalte tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom til DN at hun trodde TVNorge hadde ønsket seg millionen.
Den har nå kommet. Tv- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat kaller helgens seertall ekstreme.
– Noe av det mest bemerkelsesverdige er at dette er sendinger som foregår godt utenfor beste sendetid. At 1,1 millioner satt og så på herrestafetten en søndag morgen klokken ni er ganske ekstremt. Det sier noe om interessen for langrenn hos norske seere, sier han.
Wiberg er ikke overrasket over at det ble stafettene som sikret at TVNorge bikket millionen på OL-sendingene. Han tror helgens seertall vil gi mersmak for TVNorge, som har betalt over 11 milliarder kroner for OL-rettighetene frem til 2024.
– De har vel ikke noe annet valg enn å få mersmak, men det blir enklere for dem å forvente noe neste gang, sier han.
Parallelt med direktesendingene fra Pyeongchang på dagtid, har TVNorge sendt underholdningsprogrammet «OL-kveld» med Anne Rimmen og Jon Almaas fra Oslo hver kveld.
Ifølge Carats målinger hadde «OL-kveld» et seertall på 378.000 søndag kveld. Det er en økning på 42 prosent fra snittet på 266.000.
– «OL-kveld» gikk bra søndag kveld, selv om vel særlig NRK har hatt høyere tall på den type programmer tidligere. Generelt er dette et oppløftende mesterskap for Discovery og TVNorge foreløpig, sier Wiberg.
200.000 strømmestarter
Discovery sikret seg en seerandel på 56,5 prosent med søndagens tall. Blant de kommersielle seerne under 50 år var andelen på 61,5 prosent.
Aldri før har flere seere fulgt Discoverys kanaler gjennom en hel dag enn de gjorde søndag, skriver kanalen i pressemeldingen.
I tillegg til de henholdsvis 1,2 og 1,1 million tv-seerne som fikk med seg medaljeløpene i stafett og skiskyting lineært, melder Disovery om rundt 200.000 startede strømmer på sine to strømmetjenester Dplay og Eurosport player både lørdag og søndag.
I snitt fulgte seerne sendingene i over to timer, skriver kanalen i pressemeldingen.(Vilkår)