Ferske tv-tall for januar viser at markedsandelen til TV 2s kanaler samlet sett går ned med 4,3 prosentpoeng blant den kommersielle målgruppen, sammenlignet med tallene fra i fjor.
I fjor sørget pangstarten med seersuksesser som håndball-VM i Frankrike og første sesong av «Farmen kjendis» at TV 2 kapret en markedsandel blant de kommersielle tv-seerne på 33,7 prosent. I år er tallet nede på 29,4 prosent.
– TV 2 satte seerrekord etter seerrekord under håndball-VM i fjor, så de tallene hadde vi ingen forhåpninger om å nå på TV 2 i år, uten mesterskap. Sammenligningen med 2015 og 2016 er mer relevant, og da er fasiten at TV 2 vokser kraftig. Vi har kommet godt ut fra startblokkene år, blant annet med en sterk «Farmen kjendis». Spesielt hyggelig er det også å se at TV 2 Nyhetskanalen løfter seg kraftig i januar, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.
For ordens skyld hadde TV 2 samlet en markedsandel på 24,4 og 23,9 prosent i henholdsvis januar 2015 og 2016.
Størst for TV 2 er hovedkanalens fall i den kommersielle målgruppen 20–49 år. Der var fallet 2,5 prosentpoeng, fra 23,8 til 21,3 fra januar i fjor til i år. Inkludert seere som ikke regnes kommersielt attraktive, altså utenfor alderssegmentet 20-49, faller TV 2s samlede markedsandel fra 29,4 til 26,3 prosent.
Håndballfesten til MTG
Nedgangen til TV 2 kommer tilsynelatende TV3 og Viasat 4-eier Modern Times Group (MTG) til gode. MTG øker markedsandelen i den kommersielle målgruppen med 1,8 prosent totalt – fra 8,8 prosent i fjor til 10,6 i år.
Løftet skyldes hovedsakelig en måned der håndball-EM for menn i Kroatia, hvor Norge røk ut i kvartfinalen, på TV3 og satsingen på engelsk fotball på Viasat 4 har vært seersuksesser.
TV3 øker som følge av det fra 4,8 til 6,2 prosent i den kommersielle målgruppen, og fra 3,2 til 4,8 prosent i det totale markedet. Med det spiser de seg inn på forspranget til TVNorge, hovedkanalen til konkurrenten i Discovery Networks, med 5,3 prosent totalandel.
Totalt blant alle seere øker MTGs kanaler markedsandelen fra 5,9 til 8,3 prosent. Det er den beste måneden MTG har hatt siden juni i fjor.
Det får selv konkurrentene til å hente frem gratulasjonene.
– Vi må gratulere MTG som vekstvinner i januar. De gjør en sterk måned med håndball som det store trekkplasteret, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.
Også gratulanten selv er entusiastisk over åpningen på 2018.
– Vi er svært fornøyde med å starte året med vekst på samtlige lineær-kanaler og ikke minst en formidabel økning på Viafree. Vi ser at håndball-EM og engelsk fotball er seermagneter, og nå gleder vi oss til å lansere vårens egenproduksjoner, sier administrerende direktør Morten Micalsen i MTG TV.
Tv-tallene er dagens andre gode nyhet for MTG, som tidligere torsdag annonserte at de slår seg sammen med det danske teleselskapet TDC, for å samle kanaler som Yousee, Viasat, TV3 og Viaplay i ett nytt mediekonsern.
Faller før OL
For Discovery Networks er fasiten et fall fra 20,2 prosent i fjor til 19,1 prosent i år blant de kommersielle seerne, måneden før konsernet sparker i gang OL-dekningen 9. februar.
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland understreker at tallene er gode nok før Discovery nå tenner lunten på det mest eksplosive tv-kruttet konsernet har hatt i Norge.
– Vi holder oss relativt stabile. Men det er først nå vi smeller av kruttet vårt. Om en drøy uke skal vi i gang med vårt største prosjekt noensinne, OL. Det gleder vi oss veldig til, sier han.
Størst tilbakefall av Discovery-kanalene opplever nisjekanalen Max, som faller fra 4,3 til 3,7 prosent oppslutning blant seerne mellom 20 og 49 år. Også deres noe mer feminint orienterte nisjekanal Fem opplever en liten nedgang fra 2,8 til 2,6.
Blant alle seere faller markedsandelen til Discovery med 0,6 prosentpoeng, fra 14,5 i fjor til 13,9 prosent i år.
NRK med god økning
Størst økning i januar er det NRK som står for. Rikskringkasteren opplever en samlet vekst på 2,5 prosent fordelt på sine tre kanaler.
Størst er veksten på hovedkanalen NRK1, som øker fra 20,8 til 23,8 prosent. Imidlertid faller markedskanalen hos NRKs mest ungdommelige tv-kanal. NRK3/Super synker fra 5,2 til 4,1 prosent sammenlignet med fjorårets første måned.
Totalt medregnet alle seere beholder NRK markedsandelen på 43,4 prosent fra januar i fjor, og står med det på stedet hvil.(Vilkår)