I 2010 nådde «Gullruten» over 900.000 seere. Utenom to små oppturer i 2013 og 2015 har det siden bare gått nedover. I mai i fjor var halvparten av seerne borte og fasiten landet på et snitt på 431.000 seere.

Årets utgave av prisprogrammet ble derfor en opptur for TV 2. 478.000 nordmenn benket seg foran tv-skjermene, noe som ga en andel på 41,7 prosent.

– Det er hyggelig å se at tallene går opp. Det er vanskelig å se en forklaring på det, men vi er veldig godt fornøyd med å snu en nedadgående trend. I år var det Nordisk Film tv som produserte sendingen, og jeg vil gratulere dem og alle involverte med en forrykende sending, sier pr- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

Tidligere i vår skrev DN at flere prisutdelinger sliter med seertallene. Tidligere var det samlende nasjonale begivenheter, men dagens medievirkelighet er en annen. Idrettsgallaen er den eneste prisutdelingen som fortsatt samler omkring en million mennesker foran skjermen.

Seerne av «Gullruten» kunne få med seg at Dagsrevyen stakk av med årets hederspris, Vegard Harm og Morten Hegseth vant publikumsprisen, «Lykkeland» vant to priser, mens Melina Johnsen fra «Ex on the Beach» ble årets deltager.

Vinneren av årets hederspris var også programmet som ble helgens mest sette. På fredag fulgte 558.000 mennesker Dagsrevyen, mens Søndagsrevyen landet på 512.000 seere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.