Denne uken kom nyheten om at «Senkveld» er inne i sin siste sesong, etter 14 år på skjermen for programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg.

Men nå får et innslag programmet hadde i høst etterspill i Pressens Faglige Utvalg.

Bettingkonsernet Kindred Group klager TV 2 inn for brudd på en rekke punkter i Vær varsom-plakaten – presse-Norges etiske retningslinjer. Samtlige av punktene PFU bes å vurdere er under plakatens andre kapittel – som går på «integritet og troverdighet» hos medier.

Klagen er signert Peter Alling, som er sjef for samfunnskontakt i Kindred Group.

– Vi reagerer på samarbeidet mellom TV 2 og Norsk Tipping, og vil at PFU bedømmer om eksempelet fra «Camp Senkveld» er skjult markedsføring eller ikke. Vi tror det er vanskelig for den alminnelig tv-seeren å oppfatte at dette er et kommersielt samarbeid med Norsk Tipping, sier Peter Alling til DN.

"Gratisreklame"

Kindred Group peker i klagen på innslaget «Camp Senkveld» fra 20. oktober. «Camp Senkveld» er en konkurranse mellom Senkveld-programlederne og kjendiser i ulike aktiviteter.

I vignetten før «Camp Senkveld» står det nemlig at programmet gjøres «i samarbeid med Norsk Tipping». Da programmet ble sendt 20. oktober i år, hadde TV 2 med et innslag der man fikk Norsk Tippings oddseksperter til å sette odds på de ulike deltagerne før konkurransen skulle begynne.

Slik ser vignetten ut fra det omstridte programmet. Skjermdump: TV 2 Sumo
Slik ser vignetten ut fra det omstridte programmet. Skjermdump: TV 2 Sumo

Klageren mener at Norsk Tipping «får det som fremstår som tilsynelatende objektiv, positiv og ganske massiv redaksjonell omtale for ett av sine kjerneprodukter; oddsen» i løpet av programmet.

– Vi mener det er vanskelig å vite om dette er et redaksjonelt innslag, eller om det er kommersielt, sier Alling. Han bekrefter samtidig at Kindred Group selv har hatt tilfeller av sponsede innslag i andre markeder.

Merket med produktplassering

TV 2 har ikke levert sitt tilsvar til PFU. Programredaktør Jarle Nakken skriver i en sms til DN at man er uenig i at samarbeidet er et brudd på Vær varsom-plakaten.

– Dette er et normalt kommersielt samarbeid for TV 2, og Senkveld-sendingene er tydelig merket med «produktplassering». Vi mener at samarbeidet med Norsk Tipping er innenfor gjeldende praksis og regelverk, og vil selvsagt gi et grundig svar på dette til Pressens Faglige Utvalg, skriver Nakken.

TV 2 ble i september felt i PFU for dokumentaren «Rå fisk og sylskarpe knivar», med Arne Hjeltnes som programleder. Norges sjømatråd var sponsor av dokumentaren, som PFU karakteriserte fremsto som «ukritisk videreformidling av pr-stoff».

"Har kjøpt synlighet"

Content Marketingansvarlig i Norsk Tipping, Ingunn Børresen, sier til DN at Norsk Tipping er helt åpne på at selskapet har kjøpt synlighet på TV 2 gjennom Camp Senkveld-sendingene.

– Dette er et helt ordinært mediekjøp, via vårt mediebyrå. Vi er helt åpne om at vi har kjøpt synlighet inn i konkurransene i Camp Senkveld – på flere måter – både gjennom Lotto-kontekst og oddssettingen. Vi har også stilt krav om at dette skulle merkes, noe TV 2 har gjort med vår logo-vignett, og en «P» for produktplassering, sier Børresen.

Hun ønsker ikke å kommentere den direkte klagen fra bettingkonsernet, siden det er TV 2 som er klaget inn for PFU.

– Vi er helt åpne om at dette er markedsføring og har ikke hatt noen intensjon om å skjule det, sier Børresen.

Rådgiver Mathias Vedeler i Norsk Presseforbund bekrefter at klagen mot TV 2-programmet er tatt opp til full behandling.

– Vi venter på et tilsvar til klagen fra TV 2, sier Vedeler, som legger til at klagen vil komme opp i PFU tidligst i januar.(Vilkår)

Wiedswangs julekalender: Den brune julesuksessen
Kjetil Wiedswangs julekalender: Det gir en egen følelse å drikke gløgg i snøslaps på julemarked. Vår nyeste juletradisjon ble lansert av nazistene.
01:26
Publisert: