Forrige fredag falt «Skavlan» under 250.000 tv-seere for aller første gang. Til tross for at talkshowet kapret det første eksklusive intervjuet med Knut Arild Hareide få timer etter at partilederen tapte kampen om KrFs videre retning, så falt seertallene til rekordlave 238.000.
Overgangen fra NRK til TV 2 har vært en lang nedtur for Fredrik Skavlan så langt, og lørdag formiddag snakket den erfarne programlederen ut om de svake tallene for første gang i radioprogrammet Ukeslutt på NRK P1.
– Jeg hadde mye lavere seertall da jeg begynte, så dette føles som å begynne på nytt. Det som har skjedd er at vi har tatt en stor sjanse med deler av markedet vårt, som er Norge. Vi visste hva vi gikk til, sier Skavlan til programlederen.
«Alle blir skuffet»
Skavlan forklarer at han har vært bortskjemt med lineære seertall i NRK, og at det er dette som er utfordringen nå.
– Alle blir skuffet, både vi, kanalen og TV 2, selvfølgelig blir vi det. Vi føler vi lager bra programmer, og føler vi har hatt en veldig bra høst med mange sterke intervjuer. Samtidig er det mye å velge mellom, og vi kan ikke forvente at folk skal velge oss, fortsetter Skavlan.
Skavlan forklarer at han selv mener han har godt av lavere seertall, og spøker med at det kan være bra for hans egen personlige utvikling.
– Det mener jeg litt også, vi har godt av det. Det er en luksus å ha et program i gullrekken.
Fremdeles Nordens største
På spørsmål om det er plassen i gullrekken etter «Nytt på nytt» som har vært årsaken til Skavlans seertall hos NRK de siste årene, svarer Skavlan unnvikende, og presiserer at han mener NRK er dyktige på å opprettholde folks vaner.
– Jeg er blitt spurt om jeg angrer mange ganger, og jeg synes det er for tidlig å si. Jeg angrer ikke på ting, og vil i så fall heller angre på ting jeg har gjort, enn ting jeg ikke har gjort. Hvis jeg var redd for å angre, hadde jeg ikke utvidet til Sverige heller, noe jeg den gang syntes var mye mer skummelt.
På spørsmål om hvor lenge programmet kan fortsette med så lave seertall, svarer Skavlan at det er noe TV 2 må svare på.
– Vi har ikke et så stort problem. Mitt perspektiv er ikke norsk, vi jobber i to land. Vi lager fremdeles Nordens største talkshow.
«Vi gjorde det ikke for pengene»
DN har tidligere skrevet at det kostet TV 2 dyrt å kapre NRKs sterkeste kort: Skavlan og produksjonsselskapet Monkberry får til sammen mer enn 140 millioner kroner for å lage rundt 50 programmer i løpet av to år.
– Vi gjorde ikke dette for pengene. Kanskje blir det slik til slutt. Det var ikke motivasjonen vår, og det skjønner jeg ingen tror på. Hele prosjektet var å forsøke å gi et gammelt format et nytt liv. Vi følte at vi var en lineær satsing for NRK. NRK hadde et annet fokus på sin digitale spiller på den tiden. Vi møtte en konkurrent som var veldig interessert i å bruke oss i sin langsiktige satsing digitalt. Det syntes vi var attraktivt, selv om vi visste det ville bli en humpete vei frem dit, og det er der vi er nå, avslutter Skavlan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.