– Vi har alltid sagt at det var helt urealistisk at «Skavlan» skulle gå like godt på TV 2 som på NRK. Etter tre sesonger har vi en seerandel på oppunder 30 prosent, det er bra. Samtidig ønsker vi oss alltid flere seere, sier kanalsjef Trygve Rønningen i TV 2 til DN.

Det var knyttet mye spenning til hvordan talkshow-overgangen fra NRK til TV 2 ville gå for Fredrik Skavlan, da han høsten 2018 byttet beite. Etter det som ble betegnet som en svak start for den tidligere fredagskongen, viser TV 2s egne tall at det totale antall seere har sunket med om lag 30.000 i snitt per episode, samtidig som seerandelen har økt fra 21,3 prosent til 27,3.

– Posisjonen til «Skavlan» er styrket gjennom tre sesonger, målt mot konkurrentene, slår Rønningen fast.

I aldersgruppen 20 til 49, som er TV 2s kommersielle målgruppe for tv, har imidlertid seerandelen holdt seg stabilt på rundt 25 prosent.

Svak utvikling digitalt

– Det koster mye å drive «Skavlan», så det er selvfølgelig et kostnadsspørsmål. Han har mange seere, men ikke i forhold til hva han har hatt tidligere. Hensikten til å begynne med var å dra det ut i digitale flater for å løfte «Skavlan» og TV2.no, men det har ikke blitt helt sånn, sier tv-direktør Glenn Engebretsen i Group M til DN.

Da overgangen til TV 2 ble kjent, mente NRK det utelukkende handlet om penger. TV 2 på sin side mente de gjorde seg attraktive ved å tilby et nytt digitalt fotavtrykk for «Skavlan». Blant annet ble det hevdet at NRK var for fokusert på å nå ungdom med sine nettsatsinger.

– Svensk tv og TV 2 ser dette helt likt, der vi med våre digitale flater når hele befolkningen, uttalte Rønningen til DN den gangen.

Nå medgir han imidlertid at den digitale satsingen ikke har gått helt etter planen.

– Vi har ikke lykkes skikkelig med den digitale satsingen, og der driver vi fortsatt med prøving og feiling, både med «Skavlan» og andre programmer.

Tallene fra TV 2 viser at hver episode i snitt har mellom 30.000 og 40.000 digitale seere, av et totalt seersnitt på mellom 300.000 og 340.000.

– Gjennom disse sesongene har vi forsøkt mange forskjellige publiseringsmåter. Dette er nytt for oss alle, og den typen publiseringsforsøk kommer vi til å fortsette med. Det er nyttig lærdom ved å prøve ut ting hele veien, sier Rønningen.

Snakker ikke om forlengelse

Forrige lørdag hadde det som er den siste sesongen i TV 2s kontrakt med produksjonsselskapet Monkberry og Fredrik Skavlan premiere på kanalen.

Før sommeren må TV 2 ta stilling til om de vil fortsette å satse på «Skavlan». Rønningen vil imidlertid ikke si noe om programlederens eventuelle fremtid i kanalen.

– Vi har ennå litt tid på oss til å bestemme dette, og det skal vi snakke om når den tiden kommer

– Når kommer det en avklaring på hvorvidt dere går videre med «Skavlan»?

– Vi må åpenbart vite hva vi skal gjøre til høsten før vi er ferdige til sommeren. I løpet av våren skal vi fortelle om det.

DN har tidligere skrevet at TV 2 la 90 millioner kroner på bordet for fire sesonger av Skavlan, om lag dobbelt så mye som NRK tidligere hadde betalt.

– Har «Skavlan» vært verdt investeringen?

– Vi regner ikke programmer på den måten. Vi setter ikke et program opp mot et seertall for å regne på en bunnlinje. Det er et godt kommersielt seersnitt, og «Skavlan» er med å komplettere en samlet helgemeny.

NRK fornøyd med Lindmo

NRKs eksternsjef Petter Wallace vil ikke spekulere i om det er aktuelt for «Skavlan» å returnere til NRK, men fastslår at de er fornøyde med «Lindmo», som tok over «Skavlan» gamle sendeflate i 2018.

– Hun har etablert seg på fredagskvelden med noe som ikke har vært en kopi av «Skavlan», men som har utviklet en annen type talkshow på fredagskvelden. Vi føler det har vært med på å bygge fredagskvelden for oss, og bidratt til en variert og interessant kveld for vårt publikum, sier han.

På spørsmål om programmets fremtid i TV 2 svarer styreleder i Fredrik Skavlan as, Ole Johan Prytz følgende:

– Jeg har ingen kommentarer til dette, utover at det er altfor tidlig å si.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.