– Vi skal forhandle en ny avtale med RiksTV og har tro på at vi kommer til enighet. Vi kommenterer ikke innholdet i forhandlingene, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

Dagens distribusjonsavtale mellom RiksTV og TV 2 utløper på nyttårsaften.

Organisasjons- og informasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand.
– Organisasjons- og informasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand. (Foto: Mikaela Berg) Mer...

Det er dermed andre år på rad at tv-huset står i tøffe forhandlinger med en tv-distributør tett oppunder deadline.

TV 2s forhandlingskort er at mange nordmenn vil velge bort en tv-pakke som mangler TV 2-kanalene, og særlig hovedkanalen.

Mye mediestøy

RiksTV-direktør Jérôme Franck-Sætervoll håper det løser seg.

– Er det i det hele tatt tenkelig at RiksTV kan klare seg uten TV 2 i kanalpakken?

– Vi får ta det problemet dersom det skulle inntreffe. Men vi håper og tror på en løsning før avtalen er ute. Det er målet for begge parter. Og slike forhandlinger pleier å løse seg. Det tror jeg vil skje denne gangen også. Erfaringen viser at det blir mye mediestøy, men at tv-seerne ikke går glipp av noe. Seerne trenger ikke å grue seg, skriver Franck-Sætervoll i en epost.

Gikk i svart

I fjor ble TV 2 enig med kabel-tv-selskapet Get om hovedpunktene lille julaften, men måtte utsette de siste detaljene til januar 2017.

Så sent som i september i år gikk TV 2-konkurrent Discovery i svart i Sverige, som følge av fastlåste forhandlinger med den svenske tv-distributøren Com Hem.

Discoverys kanaler var da i svart i to uker før en enighet ble nådd.

Det samme skjedde i Norge i februar 2016. Da var Discoverys kanaler i Norge – blant annet TVNorge, Max og Fem – i svart for tett en million Canal Digital-husstander i Norge.

Discovery og Canal Digital-eier Telenor ble etter hvert enige om en avtale etter ti dager. DN har tidligere skrevet at Discovery gikk på et milliontap hver dag med svarte skjermer.

For TV 2 representerer inntektene fra tradisjonelle tv-distributører som Canal Digital, Get og RiksTV mellom 750 og 800 millioner kroner årlig.

Det skyldes at distributørene må betale TV 2 for å få lov til å videresende TV 2-kanalene til sine kunder.

RiksTV hadde 270.100 abonnenter ved inngangen til 2017, eller cirka 12 prosent av alle norske tv-husstander. Regner man et gjennomsnitt på tre i hver husstand, kan over 800.000 tv-seere sitte uten TV 2 1. nyttårsdag.

Det var nettavisen Kampanje som først meldte om saken.

Dersom distributørenes betaling til TV 2 noenlunde tilsvarer markedsandel, indikerer det at RiksTV årlig må ut med cirka 100 millioner kroner for å sende TV 2-kanalene. RiksTV ønsker ikke å kommentere beløpet.

Strømmedrama

Men for TV 2 er ikke distribusjonsinntektene viktigst.

Dramaet som utspiller seg i stadig tøffere tv-forhandlinger handler blant annet om hvem som skal bli fremtidens leverandør av strømmetjenester – distributørene eller tv-selskapene.

De store distribusjonsselskapene, som Telenor og Get, leverer både tv-innhold, bredbånd og mobilt bredbånd til sine kunder. Det har de tjent fett på det de siste årene.

Men både tv-selskapene og de som eier distribusjonsapparatet ser at den tradisjonelle, lineære tv-seingen synker.

For teleselskapene betyr utviklingen stadig sterkere etterspørsel etter fast og mobilt bredbånd, men også krav om utbygging av mer kapasitet.

For tv-selskaper som TV 2 innebærer utviklingen fallende reklameinntekter, noe de ønsker å kompensere dels ved økte distribusjonsinntekter og dels gjennom å bygge opp egne strømmetjenester i konkurranse med de tradisjonelle tv-distributørene.

Direkte konkurrenter

Både distributørene og tv-selskapene ønsker altså å kunne levere nettbasert strømmeinnhold direkte hjem til tv-kunden mot betaling, som erstatning for dagens distribusjons- og reklameinntektene fra lineær-tv.

Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV bekrefter strømmeinteressen.

– Strømmeinnhold blir viktigere dag for dag for alle innen tv-industrien. Det er viktig for både RiksTV og for TV 2. Tv-utviklingen går den veien – og vi merker også stor interesse for vår strømmeportal, skriver Franck-Sætervoll i en epost.

Resultatet er at tv-hus og distributører blir direkte konkurrenter:

TV 2s uttalte målsetning om å bygge et sterkere strømmetilbud på TV 2 Sumo, er direkte i strid med distributørenes ønske om å bygge sine egne strømmetjenester på kundebasen fra lineær-tv – før det er for sent.

Tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom tror kampen om strømmetilbudet står sentralt i tidens tv-forhandlinger.

– Det er veldig interessant. TV 2 har varslet at det vil komme en gratisversjon av TV 2 Sumo – som man foreløpig ikke vet når man har oppe. Det kan jo hende man vil vurdere å skyve frem lanseringen av denne, dersom forhandlingene går i stå. Det er viktig for TV 2 å få ut innholdet til seerne, sier Massaiu.

Også Tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener diskusjonen om strømmeinnhold vil være en viktig del av forhandlingene mellom kanaler og distributører fremover.

– Tv-kanalene og distributørene kommer til å tråkke i hverandres bed – noe som kan vise seg i form av at TV 2 kjører sitt innhold utenom distributørene, mens distributørene lar folk strømme sine tjenester. Så kan man spørre seg om RiksTV vil betale masse for TV 2s innhold, når folk etter hvert kan se ting hvor de vil og når de vil.

Storsuksess fra start av

Massaius kunder er blant annet store tv-annonsører som Tine.

– Dersom TV 2 går i svart hos RiksTV, vil annonsørene miste deler av dekningen sin der. Det vil de være skadelidende under. Samtidig vil RiksTV gå på et omdømmetap om deres kunder får svarte skjermer. Derfor jobber nok partene på spreng for å komme til enighet, men dette er jo en avveiing mellom langsiktige og kortsiktige inntekter, samt prinsipper, sier Massaiu.

Massaiu sier at TV 2s programplaner også kan spille inn.

– TV 2 går på med sine storsatsinger veldig tidlig neste år. «Farmen Kjendis» begynner i starten av januar – og ga seerrekorder i fjor. Derfor er det sårbart for TV 2 å gå i svart i en periode hvor de brenner av mye, sier Massaiu.(Vilkår)

Julen er ikke helt som du tror: Den schizofrene høytiden
Kjetil Wiedswangs julekalender: Julen er samvittighetsskvisens høytid, og det vil den fortsette med å være.
01:17 Min
Publisert: