Sykkel-VM i Bergen ble en fest for byens beboere, og også for byens tv-kanal.
TV 2s hovedkanal hadde 23,2 prosent av seerne mellom 20–49 år i september. Det er fem prosentpoeng mer enn i samme måned i fjor.
Målgruppen er spesielt attraktiv for annonsører, og har derfor de viktigste seerne for de kommersielle tv-kanalene.
– TV 2 er vinnerne i september, og vi vil gjerne gratulere dem med et strålende gjennomført sykkel-VM, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks til DN.
TV 2 var den største kanalen i den kommersielle målgruppen i september, mens NRK 1 var størst når man ser på hele befolkningen over tolv år.
Ser stadig mindre tv
Tv-tallene for september viser at trenden med at nordmenn ser stadig mindre tv, fortsetter.
I målgruppen 20–49 så nordmenn 14 minutter mindre tv om dagen enn på samme tid i fjor.
I gruppen alle nordmenn over tolv år falt seertiden med fire minutter om dagen.
For TV 2 kommersielle konkurrenter var det tungt å henge på i september:
TVNorge fikk 10,5 prosent av seerne i samme målgruppe. En tilbakegang på 2,3 prosentpoeng.
TV3 hadde 6,3 prosent av seerne i målgruppen, tilbake 1,6 prosentpoeng.
Skolenad i TVNorge forklarer tilbakegangen med TV 2s suksess og NRKs valgsendinger.
– Men det er ingen grunn til å henge med hodet. Vi er fortsatt den TV-gruppen som vokser mest så langt i år, og vi har fortsatt litt krutt igjen som vi skal svi av utover året, sier Skoland.
Farmen på snittet
– September er jo en av de viktigste reklamemånedene i året. Da er det viktig at spesielt hovedkanalen står sterkt. Ikke bare var Sykkel-VM en stor suksess. Også flere av våre underholdningsprogrammer, samt TV 2 Nyhetene vokst, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i en pressemelding.
Farmen, TV 2s store underholdnigssuksess gjennom 16 år, startet forrige helg opp med sin 13. ordinære sesong. Helgens andre episode ble sett av 667.000. Reality-serien har gjennom årene hatt mellom 650.- og 900.000 seere i sesongsnitt. Kjendisversjonen satt i vår ny rekord med et sesongsnitt på over 970.000 seere.(Vilkår)