– Det mest alvorlige er inntektene fra TV 2 Sumo. Vi vet jo at veldig mye av strømmetjenesten er bygget opp rundt Premier League. Det koster 449 kroner i måneden å abonnere på fotballpakken. En stor del av de som betaler denne premiumprisen kommer til å bli borte, sier tv-ekspert Glenn Engebretsen til DN.

Han er tv-sjef i mediebyrågruppen Groupm.

Torsdag morgen ble det klart at TV3- og Viaplay-eier Nordic Entertainment Group (Nent) stakk av med seieren i kampen om rettighetene til å vise øverste divisjon i engelsk fotball fra august 2022.

Nent sikret seg rettighetene for seks sesonger, og vil være de eneste som får vise Premier League i Norge frem til 2028. Dette er dramatisk for TV 2, som har hatt rettighetene siden 2010. Engebretsen anslår at abonnementsinntekter utgjør om lag 20 prosent av TV 2s inntekter, som i 2018 beløp seg til totalt 4,3 milliarder. En stor andel av TV 2s inntekter fra strømmetjenesten TV 2 Sumo kommer, etter hva DN forstår, fra fotballseere.

Torsdag skrev bransjebladet Kampanje at Nent kan ha endt opp med å by over 20 milliarder kroner for rettighetene i de fire landene. Kilder DN har snakket med indikerer det samme, og anslår at summen kan ligge rundt 2,5 milliarder euro, altså om lag 25 milliarder norske kroner.

Sportssjef Cecilia Gave i Nent ønsker ikke å kommentere prisen på rettighetene.

Kommer til å vokse seg store

Akkurat nå er TV 2 den desidert største aktøren i det norske tv-markedet, og hadde en seerandel på oppunder 30 prosent i 2018, ifølge eget årsregnskap.

Samtidig har Nent rigget seg for å ta store markedsandeler i årene fremover. Våren 2019 ble det klart at de har sikret seg 40 prosent av NRKs vintersportpakke, ved å kjøpe de nordiske rettighetene til deler av FIS-verdenscup og VM nordisk og alpint for hele Skandinavia.

Glenn Engebretsen i Groupm.
Glenn Engebretsen i Groupm.

– Det er virkelig spennende fremover. Det er to perspektiver: Det ene er hvordan Nent rigger seg for å ta store sportsrettigheter. Skal du ta andeler i tv-markedet, så må du lande store sportsrettigheter, sier Engebretsen.

Nå som de i tillegg har sikret seg Premier League frem til 2028, tror Engebretsen de vil kunne bli en størrelse å regne med.

– Nent som gruppe kommer til å vokse fremover på andeler. At de kommer til å vokse med tosifret prosent på kommersielle andeler, det er jeg helt sikker på.

Nent-kanalene ligger i dag på en kommersiell andel rett under ti prosent i tv-markedet.

Bevisst strategi

Dette er en bevisst strategisk satsing fra Nent, slik Engebretsen ser det.

– Nent er jo et nordisk selskap, og i høst justerte de bedriften ved blant annet å kutte flere funksjoner i de ulike landene, og sentralisert det for å spare penger. De har også trimmet bedriften for å frigjøre kapital til å kunne kjøpe sportsrettigheter.

Også tidligere tv-topp Lasse Gimnes, som nå er kommunikasjonsrådgiver i sitt eget selskap GimCom, mener at sport er nøkkelen til å sikre seg andeler i Norge.

– Andre innholdskategorier for betalingsvilje er film og serier, men der har de internasjonale aktørene som Netflix, HBO og Disney tatt veldig grep om markedet, så sport har vært viktig for de norske tv-aktørene, sier han.

Sportssjef i Nent, Cecilia Gave, sier til DN at det er en «gledens dag» for Nent, men kan foreløpig si lite om hvordan de vil jobbe for å håndtere rettighetene de har fått tak i.

I dag feirer vi nyheten, i morgen begynner vi å jobbe med den.

På spørsmål om det å skaffe seg sportsrettigheter i Norge har vært en bevisst strategi for å vinne andeler, svarer hun følgende:

– Det er klart at vi ser at sport tiltrekker seg seere. Så skal jeg ikke uttale meg spesifikt om hvilke diskusjoner og spørsmål vi har hatt her.

Premier League – øverste fotballdivisjon for herrer i England – er svært populær blant nordmenn, men også svindyrt.
Premier League – øverste fotballdivisjon for herrer i England – er svært populær blant nordmenn, men også svindyrt. (Foto: Phil Noble/Reuters/NTB Scanpix)

Stor kostnad

Samtidig som TV 2 vil tape inntekter på å miste Premier League-rettighetene, er disse også svært dyre. Da TV 2 sikret seg rettighetene for 2017 til 2019, måtte de ut med snaue 1,9 milliarder kroner for tre sesonger.

Prisen Nent betalte for rettighetene er ikke offentlig bekreftet.

– Man kan ikke si at dette her er en suksess for Nent ennå. Det er en stor kostnad knyttet til dette, men man vet ikke hvor mye de har betalt. Det er alltid sånn at når man skal handle, må man passe seg så det ikke koster mer enn det smaker, sier Gimnes.

Administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes, uttrykker overfor DN at det er trist å miste rettighetene.

– Selvfølgelig er dette en rettighet vi gjerne skulle forlenget. I 2022, altså når vi mister rettigheten, så har vi hatt den og utviklet den i 12 år, sier han, og legger til:

– Samtidig har alt en grense, også Premier League, og i TV 2 har vi mange andre satsinger vi også må ivareta. Vi er bevisste på at rettigheter er til leie, ikke til odel og eie.

– Kan bite fra oss

Sandnes medgir også at det til slutt ble for dyrt for TV 2 å skulle holde på rettighetene.

– Vår vurdering i denne sammenhengen var at vi ikke kunne forsvare det prisnivået som denne nå ble solgt for. Jeg har selvfølgelig ikke innblikk i andres regnestykker, men i realiteten har jeg et ansvar for en allmennkringkaster som TV 2 når vi ikke klarer å regne det hjem. Jeg vil ikke at en for dyr rettighet skal gå utover vår evne til å levere på andre områder.

Han er heller ikke bekymret for fremtiden, hva gjelder TV 2s sportsdekning.

– Når vi ser på de rettighetene vi har, så vet vi at vi kan bite fra oss. Vi har ambisjoner om å være gode formidlere av sport fremover, og det skal vi også være.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.