TV 2s hovedkanal fikk en markedsandel på 19,4 prosent blant alle seere over 12 år i juli, mot 20 prosent i samme måned ifjor.

Men Nyhetskanalen løftet seg fra 3,7 prosent til 4,1 prosent markedsandel.

Reddet av småkanalene

Sommerens seervinner er imidlertid Discovery-kanalene, til tross for at flaggskipet TVNorge gikk tilbake fra 6,5 til 6,1 prosent markedsandel i juli.

Det er småkanalene Fem, Max og Vox som har gjort en mye bedre sommer enn ifjor og gjør den amerikanske tv-gruppen til julivinner. 

(Markedsandeler for hver enkelt kanal finner du nederst i denne saken.)

– Vi har god flyt nå. Vi legger bak oss nok en måned med vekst, og er nå det tv-huset som vokser mest så langt år, både i den kommersielle tv-målgruppen og blant folk flest, sier Tine Austvoll Jensen, sjef for TVNorge og Discovery Networks i Norge.

Ser mindre

Overordnet er trenden at seertiden for tradisjonell, lineær tv stuper. De kommersielle tv-kanalenes viktigste målgruppe - de mellom 20 og 49 år - ser en halvtime mindre på tv om dagen enn de gjorde for et år siden.

Hadde sykkel, savnet fotball

Tour de France, som i år gikk fra 1. til 23. juli, er blant de få tv-begivenhetene som får folk til å samle seg foran tv-skjermen midt på sommeren. 

I år var sendingene utvidet med flere timer og startet tidligere på formiddagen. 

Det gjorde at gjennomsnittlig antall seere for sendingene fra selve rittet falt til 123.000, mot 143.000 på Tour de France-sendingene ifjor. 

Men TV 2 opplyser at snittet for den siste, og mest sette, delen av sendingene var på 223.000 seere i år.

Det ga TV 2 en markedsandel på 49,9 prosent blant seere over 12 år på sendetidspunktet.

TV 2s nye kanaldirektør Trygve Rønningen poengterer at hovedkanalen til TV 2 står seg bra i juli, sammenlignet med året før da kanalen hadde avslutningen av fotball-EM å ny på i samme måned.

– Det vi er fornøyd med er at vi klarer å holde hovedkanalen på samme nivå som ifjor. For da hadde vi fotball-EM med en kvartfinale og to semifinaler på TV 2 i juli. Så det at hovedkanalen holder seg stabil, med en liten nedgang i aldersgruppen 20-49, er vi fornøyd med.

– Det som gjør at hovedkanalen går såpass bra i juli er solid levering fra Tour de France og gode seertall for «Allsang på grensen», som har økt utover sommeren, sier Rønningen.

Ifølge Rønningen er TV 2s hovedkanal fortsatt størst av alle, inkludert NRK1, i målgruppen mellom 20 og 49 år i juli, selv om kanalens andeler falt litt.

– Det forteller at TV 2 står seg godt, sier Rønningen.

Discovery med kommersiell vekst

Så langt i år har både Discovery-kanalene og TV 2-gruppen økt sine markedsandeler. Men veksten er sterkest for Discovery-kanalene, med fem prosent blant alle seere. 

Ser man på den målgruppen Discovery definerer som den mest interessante, dem mellom 15 og 50 år, økte Discovery med seks prosent i årets  syv første måneder, sammenlignet med 2016.

Begge de to andre tv-gruppene, Modern Times Group (MTG) med kanalene TV3 og Viasat, og NRK-kanalene, fikk mindre av tv-seingen i juli enn i samme måned ifjor.(Vilkår)