Frankrikes seier i fotball-VM og landets tradisjonsrike sykkelritt Tour de France ble gulloppskriften for TV 2 i juli. Samlet økte TV 2-kanalene sin andel blant de kommersielle seerne til 35,6 prosent, opp fra 29,5 prosent året før.

I det samlede seermarkedet økte TV 2-kanalene til 32,9 prosent fra fjorårets julimåned på 29 prosent.

Frankrike til topps – seertall nedover

Oppturene for og i Frankrike klarte imidlertid ikke sende seertiden samme vei.

Med en daglig seertid på 61 minutter i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år, faller ifølge TV 2 antall daglige seerminutter ti prosent fra juli i fjor – en julimåned uten fotball-VM som lineært trekkplaster.

For det totale seermarkedet, medregnet seere i aldersgruppen 10-79, var den daglige seertiden på 94 minutter.

Tapte den kommersielle kampen

NRKs tre kanaler økte i juli sin markedsandel på 27,9 blant de kommersielle seerne, og en andel på 37,5 prosent når den totale seermassen er regnet med.

For de kommersielle kanalene Nordic Enterainment (tidligere MTG) og Discovery, som kjemper om reklamekroner med TV 2, ble det dermed nedtur. Blant den kommersielt attraktive seergruppen med markedsførernes favorittaldersspenn sank TV3-eier Nordic Entertainments andel til 7,7 prosent fra 10 prosent i fjor.

TVNorge-eier Discoverys bit av den kommersielle kaken ble på 19,9 – ned fra 25,3 prosent i juli i fjor.

Medregnet kun de tre kommersielle tv-aktørene, var TV 2s andel i den kommersielle målgruppen på 56,8 prosent, Discoverys på 31,7 og MTGs på 12,3 prosent.(Vilkår)