– Det er ekstraordinære overskudd for Discovery og Nent som er i spill, ikke norske kulturarbeidere, sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes da tv-bransjens mektigste møttes til det tradisjonsrike toppmøtet i Grieghallen under Nordiske Mediedager i Bergen.

Tidligere i år sendte regjeringen ut et høringsforslag om å forby kommersielle tv-kanaler å sende spillreklame til det norske publikum. Spillreklame er forbudt i Norge, men både Discovery og Nordic Entertainment Group (Nent) har sendt fra Storbritannia – og derfor ikke vært rammet av forbudet.

Totalt utgjør inntektene fra spillreklame rundt en halv milliard kroner i året, som vil bli borte hvis forbudet trer i kraft. Discovery og Nent frykter at dette vil få store konsekvenser for norske produksjonsselskaper 1300 kulturarbeidere.

«Ikke oppsiktsvekkende»

På toppmøtet i Bergen, med kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK, Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen, Nent-sjef Vegard K. Drogseth, og VGs sjefredaktør Gard Steiro ble det raskt temperatur da det varslede reklameforbudet ble brakt på banen av moderator Gard Lehne Borch Michalsen.

– Det er ikke oppsiktsvekkende at norske myndigheter vil stoppe noe de opplever som et smutthull. Dette er en norsk lov som har vært gjeldende i mange år. Disse kanalene vises utelukkende i Norge, men sendes fra utlandet. Det brukes ord som sensur, men det regjeringen ønsker å gjøre er å følge norsk lov, sa TV 2-sjef Sandnes.

Det falt ikke i god jord hos Discoverys Tine Austvoll Jensen, som endte opp i en heftig ordveksling med Eriksen og Sandnes

Der advarte hun gjentatte ganger med å gjøre endringer i rammebetingelsene som kan ramme norske arbeidsplasser.

– Vi står i en konkurransesituasjon med NRK som er statsfinansiert, og Tv2 som er delvis statsfinansiert, og utenlandske aktører. Der skal vi konkurrere. Det å miste en halv milliard over natten får konsekvenser. Det vi gjør er helt lovlig, og vi opplever at kritikerne blander moral og sak, sa Austvoll Jensen.

Hun pekte også på at utenlandske spillaktører får eksponering, for eksempel fra NRKs vintersportssendinger.

Spolte tredve år tilbake

– Jeg skal ikke uttale meg om din moral og det har jeg heller aldri gjort. Men spillreklameforbudet er ikke noe uvanlig i Norge. Dere kaller dette sensur, men vi har et forbud mot tobakk- og alkoholreklame, det er forbudt å reklamere mot barn, og vi har et statlig spillmonopol. Dette er helt normalt. Du argumenterer for at det skal være fritt frem måten du argumenterer på er at det skal være helt fritt frem, sa NRK-sjef Eriksen.

Nent-sjef Drogseth svarte kritikken med å tegne opp et bilde av Norge for over tredve år siden.

– Hvis vi spoler tiden litt tilbake. Året er 1988 og det ligger grått teppe over Norge. Du skrur på tv-en og skal bli underholdt. Der har du én kanal. Grunnen til at vi valgte å sende fra London var å bryte NRKs kringkastingsmonopol. Vi har vært med å bidra til større mediemangfold, sa han.

– Vi er ikke irriterte over at de vil gjøre noe med lovgivningen. Det er vår plikt og ansvar å si fra om konsekvensene dette får, sa Drogseth. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.