– Dette er en stor dag for oss, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

– For oss også, istemmer Morten Christoffersen, sjef for Nordisk Film Distribusjon i Norge.

I flere år har Nordisk Film hatt en eksklusiv avtale med Nordic Entertainment Group (Nent), eieren av Viaplay, om å få vise filmene og seriene til den nordiske produsentgiganten. Nå har de skrotet avtalen, og heller inngått en ny strømmeavtale med TV 2.

Den innebærer at TV 2 får vise norske og internasjonale filmer fra selskapet, en ny barnesatsing under navnet Oiii, og en egen filmtjeneste kalt Nordisk Film+ der rundt 200 filmer skal være tilgjengelig til enhver tid.

– Vi har ligget langflate etter det innholdet i mange år. Hvis du ser på konkurransen fra TV 2 så har den flyttet seg mot de globale aktørene. Vi har Netflix og vi har snart Disney Plus. Hva kan vårt svar være: Det er å være best på det norske og nordiske innholdet, sier Sandnes.

«Fortjener en norsk aktør»

Avtalen trer i kraft i desember. Da vil titler som «Kongens Nei», «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» og «Birkebeinerne» bli tilgjengelig på strømmetjenesten, i tillegg til Steven Spielbergs «Den store vennlige kjempe», og «Hunger Games»-trilogien.

Filmene til produksjonsselskapet skal ha strømmepremiere på TV 2 Sumo etter at de har gått på kino. Neste år frister TV 2 blant annet med katastrofefilmen «Tunnelen» og krigsdramaet «1917».

I tillegg vil en rekke av filmene bli vist på TV 2s lineære kanaler.

– Norsk innhold fortjener en stor norsk aktør. Vi har noen Hollywood-filmer, men de noen av de største investeringene våre og der vi legger mest arbeid er på norsk film. Da er det fantastisk å få det på en stor aktør som TV 2, sier Christoffersen.

– Blir det lettere for dere å nå ut på TV 2 Sumo enn på Viaplay?

– Det er opplagt. De har et rent norsk fokus, sier Christoffersen.

Både TV 2 og Nordisk Film er heleid av det danske mediekonsernet Egmont.

Samtidig som TV 2 kaprer avtalen med Nordisk Film, er Nent gjennom en omfattende kuttprosess i Norge der mellom 30 og 50 årsverk skal forlate det svenske mediekonsernet som driver Viafree og Viaplay, i tillegg til TV3, Viasat 4, og radiokanalen P4. Administrerende direktør Vegard Drogseth i konsernets norske avdeling er en av dem som har sluttet.

Pressesjef Nicholas Smith i selskapet vil ikke kommentere avtalen mellom TV 2 og Nordisk Film.

Mens TV 2 Sumo nærmer seg en halv million abonnenter i Norge, har Viaplay 1,46 millioner abonnenter i Sverige, Norge, Danmark og Finland.

– Hva har dere å tilby i konkurranse med en tjeneste som er tre ganger større enn dere?

– Du kan ikke sammenligne Norden med Norge. For norske forbrukere er TV 2 en langt sterkere merkevare enn Viaplay. Der har vi mye selvtillit, sier Sandnes.

Så langt i november har 289.000 abonnenter brukt TV 2 Sumos betalingstjeneste, mens 173.000 har brukt Viaplay, ifølge tall tv-sjef Glenn Engebretsen i GroupM har hentet inn. I oktober var det Viaplay som trakk det lengste strået med 254.000 brukere – mot TV 2 Sumos 218.000.

Det er bare rapportert sammenlignbare strømmetall fra tv-kanalene siden september i år.

– Det er derfor vanskelig å si hvem som er vinneren av strømmekrigen, sier Engebretsen.

Tv-sjefen sier det er tilgang på godt innhold som er den store driveren på strømmemarkedet, og mener TV 2 Sumo får en større bredde av den nye avtalen.

– Da får folk andre motivasjoner til å bli abonnent. Sport er den største driveren, men underholdning er viktig. Det er lurt å knytte seg opp mot leverandører av lokalt innhold.

– Hva betyr det for Viaplay i Norge at eieren bygger ned, og selskapet mister denne avtalen?

– Det satses mye på Viaplay. Sumo er en lokal norsk aktør, mens Viaplay er en internasjonal aktør som satser større enn bare Norge. Jeg tror ikke de vil rammes så hardt av det lokalt, sier Engebretsen.

«Kamp om godt innhold»

TV 2-sjef Sandnes sier det er vanskelig å peke ut en hovedkonkurrent.

– Den tiden er over for lenge siden. Familier sitter i dag i stuen med hver sin mobiltelefon, i tillegg til tv-en. Vi kan ikke peke på én konkurrent.

– Men var det deilig å kapre denne avtalen, samtidig som Nent kutter i Norge?

– Nei, at Nent står oppe i omstilling har jeg ikke ofret en tanke i denne sammenhengen. Vi er opptatt av å sikre oss godt innhold på TV 2 Sumo.

Hverken Christoffersen eller Sandnes vil røpe hvor mye penger TV 2 må ut med for å lande avtalen.

– Har det vært elleville budrunder?

– Det har vært kamp om godt innhold. Vi går aldri inn på størrelse på enkeltavtaler som dette, men vi vet at godt innhold koster og det reflekterer denne avtalen. Det er strategisk samarbeid som skal gå over lang tid, sier Sandnes.

– Det har vært hyggelige samtaler, sier Christoffersen.

Satset på sport

De siste årene har spesielt sportsrettigheter vært spesielt ettertraktet for aktørene på det norske markedet. TV 2 har hatt rettighetene på Premier League i mange år. I fjor høst sikret de seg også rettigheter til å vise Champions League hver runde.

– Du har vært glad i sportsrettigheter. Hvorfor satser du nå på film og serier?

– Fordi det skal være mange grunner til å bli Sumo-abonnent. Du ser ikke på TV 2 utelukkende på grunn av sporten, nyhetene, eller forbrukerjournalistikken vår. Det er summen av det hele, sier Sandnes.

– Har dere lent dere for mye på Premier League-rettighetene deres?

– Det går ikke Premier League-kamper hver dag. Det er mange som ser Premier League, men som likevel bruker tjenesten jevnlig. Jeg tenker at summen av mange gode grunner gjør at du kjøper et abonnement og forblir abonnent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.