NRK går på sparebluss mens 1.700 journalister er ute i streik som følge av gårsdagens brudd i lønnsforhandlinger.

Det høster TV 2 gevinsten av, viser seertallene tirsdag.

Kanalens hovednyhetssending, 21-nyhetene oppnådde tirsdag et seertall på 364.000, med en seerandel på 41,5 prosent i den kommersielle målgruppen mellom 20–49.

Andelen blant alle seere var på 50,9 prosent. Dermed ble 21-nyheten det mest sette programmet på tv i går, ifølge TV 2.

PR- og mediesjef Jan-Petter Dahl bekrefter at seerløftet trolig skyldes mangelen på nyhetsstoff hos deres argeste konkurrent.

– Det er en naturlig konsekvens av at det ikke er nyheter på NRK. Da er det naturlig at våre tall øker, sier Dahl.

Ekspert: TV 2 «godt over normalen»

NRK-streiken var også medvirkende til at hovedkanalen TV 2 i går var den største kanalen på tv i går, med en seerandel på 23,2 i den kommersielle seergruppen. Det er en økning på 4,9 prosentpoeng sammenlignet med tirsdag forrige uke.

Dahl er ikke overrasket over effekten, særlig når det gjelder nyhetsprogrammene på kanalen.

– Vi regnet med at seerne ville trekke til spesielt 21-nyhetene siden det ikke ble sendt Dagsrevyen i går. Sånn sett er det ikke overraskende at 21-nyhetene var det mest sette programmet på tv i går, sier han.

Tv-sjef Marianne Massaiu i Mediacom sier seertallene til TV 2 ligger godt over normalen. Ifølge seertallene hadde hovedkanalen 100.000 flere seere på 21-nyhetene enn samme dag forrige uke.

– Vi ser at det er størst økning blant de eldste seerne, men at det er økning i alle alderssegmentet. Jeg vil tro TV 2 har en glad dag på jobben, sier Massaiu.

Nyhetskanalen på høyde med TVNorge

TV 2 Nyhetskanalen tok i går en seerandel på 8,4 prosent blant seerne mellom 10 og 79 år. Det er en oppgang på 5,1 prosentpoeng fra samme dag forrige uke.

Det var også nok til å gjøre TV 2 Nyhetskanalen til den tredje største kanalen på tv i går – og jevnstor med konkurrent Discoverys hovedkanal TVNorge.

Dahl mener seerløftet vil ha effekt også i tiden som kommer, men mener det er umulig å si hvor stor effekten blir.

– Vi må anta at spesielt nyhetssendingene vil få noe høyere seertall så lenge denne streiken pågår, sier han.

NRK må også kutte drastisk ned på sin tradisjonsrike 17. mai-sending, som de i år hadde budsjettert å bruke 2,5 millioner kroner på.

PR- og mediesjefen i TV 2 vil ikke spekulere i om nasjonaldagen blir en seersuksess så lenge NRK faktisk har sendinger på luften under feiringen.

– Vanskelig å si. Vi kjører vårt tradisjonelle løp med full bemanning og håper som vanlig at folk vil se vår dekning. Vi vet at seerne tradisjonelt følger NRKs dekning, og siden NRK har lovet at de skal ha en form for sending, vil nok mange seere holde seg der, sier Dahl.(Vilkår)