– Det er godt humør her, som du hører, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes på vei til intervju med TV 2 Nyhetskanalen.

– Vi har sikret oss tre nye år med rettigheter for Premier League i Norge og er veldig glad for å kunne jobbe videre med en rettighet som vi håper vi har vist at vi virkelig har stor kjærlighet for, sier han.

TV 2 har kjøpt rettighetene til den engelske elitedivisjonen i fotball fra 2019-sesongen frem til 2022.

Kanalen beholder dermed rettighetene den har hatt siden 2010.

Administrerende direktør Olav Sandnes i TV 2 kan glede seg over mer engelsk fotball.
Administrerende direktør Olav Sandnes i TV 2 kan glede seg over mer engelsk fotball. (Foto: Elin Høyland)

Tause om kjøpesum

For inneværende rettighetsperiode betalte TV 2 nær 1,9 milliarder kroner for å vise den engelske eliteserien i tre år. Hvor mye selskapet betaler denne gangen, vil ikke TV 2-sjefen si noe om.

– Vi går ikke ut med kjøpesum, sier Sandnes.

– Er det mer eller mindre enn sist?

– Jeg har ikke anledning til å kommentere kjøpesum, sier Sandnes.

Etter det DN erfarer hadde TV 2 ingen form for opsjon eller forkjøpsrett på en ny periode med Premier League-rettigheter.

Både TV3-eier MTG/NENT og TVNorge-eier Discovery skal ha vært interessert i å sikre seg de norske rettighetene til engelsk toppfotball.

Siden rettighetene ikke ble solgt etter en åpen budprosess, kan man legge til grunn at prisen ikke ble lavere enn sist, sier en kilde nær prosessen til DN.

Ingen prisøkning – foreløpig

TV 2 er blitt en viktig del av selskapets satsing på strømmetjenesten TV 2 Sumo. Prisen for Sport Premium-pakken, der tilgang til Premier League og TV 2s øvrige programmer er inkludert, ligger nå på 399 kroner i måneden.

Det vil den også gjøre i tiden fremover, lover Sumo-direktør Christian Birkeland.

TV 2 Sumo-sjef Christian Birkeland lover uendret pris for seerne.
TV 2 Sumo-sjef Christian Birkeland lover uendret pris for seerne. (Foto: Gorm K. Gaare)

– Vi vil ikke kommentere prisen vi betalte, men har foreløpig ingen planer om å gjøre store endringer på Premier League-produktet vårt nå, sier han.

– Og hva med den nære fremtiden?

– Det vet vi ikke, vi får se hvordan vi gjør det etter hvert. Vi har ingen planer om en prisøkning nå. Nå bare feirer vi at vi har skaffet oss rettighetene, sier Birkeland.

Kulturdepartementet understreker at statsstøtten til TV2 ikke kan brukes til å finansiere fotball.

- Det er hyggelig at TV2 har fått tilslaget på Premier League-rettighetene for ytterligere en periode, men statsstøtten vi vil gi til TV2 kan ikke brukes til å finansiere fotball og annet innhold som faller utenfor allmenkringkastingsoppdraget. Dette vil bli innarbeidet i avtalen med TV2, og Medietilsynet vil aktivt påse at slik krysssubsidiering ikke forekommer. Dette er for øvrig et krav i henhold til EØS-regelverket, sier statssekretær Frida Blomgren.

Separate salg i Norden

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery har tidligere omtalt Premier League-rettighetene som en interessant mulighet, men ønsker ikke å kommentere hvorvidt de var med på budrunden overfor DN.

– Det er bare å gratulere TV 2 med forlengelsen av Premier League-avtalen. Utover det har jeg ikke noe å tilføye, skriver Jensen i en tekstmelding til DN.

Torsdag sprakk nyheten om at NENT-gruppen har kjøpt Premier League-rettighetene i Sverige, Danmark og Finland for perioden 2019–22.

MTG-kanalene har hatt PL-rettighetene i Sverige og Danmark siden 2010, mens de også sikret seg det finske TV-markedet i 2016.

– Hva skyldtes det at NENT, som tidligere het MTG, kunne gå ut med nyheten om at de hadde kjøpt Premier League i Sverige, Danmark og Finland allerede torsdag?

– Det er separate salgsprosesser og vi kunne først kommunisere denne gledelige nyheten denne nå, sier Olav Sandnes.

– Hvorfor var det separate salgsprosesser?

– Det er Premier League som styrer det. Vi har vist interesse for rettighetene i Norge og er glade for å sikre oss det, sier Sandnes.

Navet i TV 2 Sumo

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen GroupM sier Premier League-rettighetene er «alfa og omega» for satsingen på Sumo.

Jarle Thalberg er forhandlingsdirektør i mediebyrågrupperingen GroupM.
Jarle Thalberg er forhandlingsdirektør i mediebyrågrupperingen GroupM. (Foto: Fartein Rudjord)

– Premier League har vært selve navet i TV 2 Sumo. Det er de rettighetene som har gjort folk villige til å betale 4–500 kroner for Sumo-pakken. Betalingsviljen blant Premier League-seerne er veldig høy. Det ville vært et alvorlig tilbakeslag dersom TV 2 ikke hadde fått rettighetene, sier Thalberg.

Engelsk fotball på Amazon

Tidligere i juni sikret teknologigiganten Amazon rettigheter til å vise Premier League på strømmetjenesten Prime.

Med det tok Amazon opp kampen med de britiske kringkasterne Sky Sports og BT Sport om å formidle fotball til tv-seerne på balløya.

TV 2-sjefen kan ikke bekrefte hvorvidt de internasjonale strømmetjenestene også var med i budrunden om de norske rettighetene.

– Har dere sett spor av Amazon, Facebook, Netflix eller HBO i løpet av prosessen?

– Vi har forholdt oss til Premier League og har ikke hatt innsikt i om det har vært annen interesse. Vi har konsentrert oss om vårt eget bud. Har det vært annen interesse er det Premier League som vet det, sier Sandnes.

Billigere rettigheter nasjonalt

Avtalene de britiske lineærkanalene Sky Sports og BT Sport sikret seg for de engelske rettighetene tidligere i år, ble billigere enn inneværende rettighetsperiode.

Rundt 50 milliarder kroner ble årets pris for å vise den engelske eliteserien i fotball i tre år. Ifølge BBC har Sky Sports og BT til sammen lagt rundt 4,55 milliarder pund på bordet for rettighetene til de tre neste sesongene. Hvor mye Amazon betalte for sine rettigheter, er foreløpig ikke kjent.

Den totale rettighetsavtalen blir etter alle solemerker langt billigere enn den forrige rettighetsavtalen, som lød på hele 5,136 milliarder pund.(Vilkår)

Turistene sliter med å finne Operaen: – Veldig trist at den skjules
Operaen i Bjørvika er i ferd med å bli bygget inne.
02:04 Min
Publisert: