Det er 25.000 færre seere enn forrige program, som endte på 278.000 – og dermed et nytt bunnivå for talkshowet. Markedsandelen endte på 18,5 prosent, og 24,3 prosent i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år.
– Au da, når det er ned mot 250.000 begynner det å gjøre vondt. Selv om TV 2 ikke hadde forventet å oppnå NRK-tall, så er ikke dette noe de så for seg på forhånd, sier tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom.
Til sammenligning hadde «Lindmo» 754.000 seere og en markedsandel på 55,2 prosent på NRK1. Helgens mest sette program ble «Nytt på nytt» som samlet 964.000 seere, mens finalen i «Stjernekamp» endte 829.000.
Faller i het reklamegruppe
TV 2 har lenge poengtert at den kommersielle målgruppen har vært økende. Men nå faller også denne med ti prosent.
– Jeg er veldig usikker på hva TV 2 kan gjøre for å få opp seertallene. Det blir interessant å se hvordan de tenker for neste sesong. Hvis det ikke skjer noe overraskende med tallene på slutten av sesong. Men det er lite som tyder på at det kommer til å skje, sier hun.
DN har tidligere skrevet at det kostet TV 2 dyrt å kapre NRKs sterkeste kort: Skavlan og produksjonsselskapet Monkberry får til sammen mer enn 140 millioner kroner for å lage rundt 50 programmer i løpet av to år
TV 2 gjør det desto bedre på fredagskveldene med «Idol» og «Senkveld med Helene og Stian» som tiltrakk seg henholdsvis 506.000 og 453.000 seere.
– TV 2 har klart å få til en bra fredagskveld. Men det er på grunn av «Idol» og nye ankere på «Senkveld» – og ikke «Skavlan», sier Massaiu.
Pr- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 lar seg ikke stresse av fredagens lave «Skavlan»-tall.
– Sist uke gikk Skavlan litt opp, og nå går det litt ned. Samtidig så økte både «Idol» og «Senkveld» denne fredagen. Slike variasjoner vil vi oppleve fra uke til uke, sier han.
– Har dere noen planer om å endre sendetidspunkt?
– Vi har ingen umiddelbare planer om å endre sendetidspunkt, sier Dahl.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.