– TV 2 har alltid vært i en David mot Goliat-situasjon. Da vi startet opp var det NRK, i dag er det Netflix, HBO og Facebook. Vi skal satse med samme gamle våpen: Godt norsk innhold, sa konsernsjef Olav Sandnes fra scenen på TV 2s høstlansering tirsdag ettermiddag.

Mye gammelt, noe nytt

På Klingenberg kino i Oslo sentrum lanserte konsernsjefen og en rekke av kanalens største kjendiser åtte nye våpen for å vinne seere.

Mat- og reiseprogrammet «Truls ala Hellstrøm» med Truls Svendsen og Eivind Hellstrøm, realityromansen «Vendela + Petter», en ny runde med «Gutta på tur» og kanalens store norske krimsatsing «Grenseland» er blant kanalens største satsinger i tiden frem mot årsskiftet.

Det i kombinasjon med nye sesonger av underholdningssuksesser som «Senkveld», «Farmen», «Åsted Norge» og «The Voice». 

En bred valgkampdekning i nyhetene og store sportssatsinger på den nye Premier League-sesongen, et nært forestående sykkel-VM fra Bergen og håndball-VM fra Tyskland i desember er de andre brikkene i TV 2s høstprogram.

Vil vinne tilbake kjernemålgruppen

Med økende konkurranse på strømmemarkedet fra globale aktører som NetflixHBO og Facebook, som alle har varslet en økt satsing på lokale produksjoner, og en bratt nedgang i seertid på lineær-tv blant de mest kommersielt attraktive seerne, har TV 2 sjelden operert i et tøffere tv-marked.

– Hva har vært viktigst for TV 2 i høstprogrammet: Å utvikle nye konsepter for plattformene de kommersielt attraktive seerne trekker til eller å treffe målgruppene som fortsatt ser lineær-tv?

– Det er et sammensatt spørsmål. I utgangspunktet har vi et fokus på målgruppen 20-49, og jeg vil si at vi satser på publikumsfavoritter som folk kommer tilbake til. Samtidig er innovasjonskraften fortsatt til stede med åtte nye satsinger. Vi har blant annet dramaserien «Hvor er Thea?», som er produsert med tanke på Sumo, men som også vil vises lineært, sier programdirektør Jarle Nakken.

Bevisst plattformstrategi

Kanaldirektør Trygve Rønningen, som har ansvar for strategisk planlegging, programsetting, promo, merkevare, analyse og innsikt, sier det blir viktig for kanalen å ikke tenke på seerne fordelt etter plattformene de bruker, men hva de ønsker å se.

– Alle aktører kjemper om å få tak i seerne. Ett minutt brukt på Facebook er ett minutt mindre brukt på tv. Og uten at jeg skal ta æren for det, fordi det ble planlagt før min tid, mener jeg programmet vårt i høst treffer veldig bredt og godt. Norsk innhold er nøkkelen i kampen mot de store strømmegigantene, sier han.

Rønningen sier imidlertid at kampen om å gjenvinne nøkkelmålgruppene og å stå imot konkurransen fra strømmetjenestene vil innebære en mer bevisst publiseringsstrategi på kanalens ulike plattformer: Lineær-kanalene og strømmetjenesten Sumo.

– Det er derfor jeg har kommet. Samtidig vil vi forsøke å være mindre plattformorientert, og mer brukerrettet. Når man møter en tv-seer, er det ikke som enten lineær eller digital-seer, fordi de fleste konsumerer tv over flere plattformer, sier han.

Frykter ikke å miste de beste produksjonene

At HBO og Netflix har uttrykt sine intensjoner om å satse mer på lokalt produsert innhold på sine plattformer, er blitt møtt med stor entusiasme fra en produksjonsbransje som i møte med forventninger om høyere kvalitet for mindre penger, opplever trange marginer.

Både Rønningen og Nakken mener TV 2s mulighet i konkurransen mot de internasjonale strømmeaktørene ligger i kanalens kjennskap til og relasjoner i produksjonsbransjen.

– Vi må være dyktige til å forvalte innholdet deres, få gjort butikk ut av det, bestille nye sesonger og sørge for et godt samarbeid. Det er noe som må gjøres hver dag, supplerer Nakken.

TV 2 frykter ikke at den økte konkurransen vil sørge for at de beste norske produksjonene forsvinner til de internasjonale aktørerne, forsikrer Rønningen.

– At det blir flere aktører som bestiller fra norske produksjonsselskaper er bare positivt for bransjen, og til fordel for TV 2. Det er med på å heve kompetansen.(Vilkår)

Teknikk-problemene i TV2 Sumo: -Det gjorde vondt langt inn i sjela
Direktør for TV2 Sumo, Cristian Birkeland, må innrømme at de tekniske problemene under visningen av Liverpools Premiere League sesongåpning skapte problemer for sjelslivet. Nå lager strømmekanalen nye tekniske rutiner.
01:18
Publisert: