TV 2s hovedkanal kapret kun 15,3 prosent av norske tv-seere i juni.

– Du kan med trygghet si at det er det laveste tallene har vært siden tusenårsskiftet, tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Det er så langt tilbake mediebyrået har tilgjengelige målinger.

– Jeg er ganske sikker på at de aldri har vært lavere, det må i så fall ha vært i 1993, sier Wiberg.

TV 2 begynte å sende i september 1992.

Se full oversikt over tallene nederst i saken.

«Vi må rett og slett si at vi ikke er fornøyd»

– Vi er ikke fornøyd med månedstallene for juni, men den store x-faktoren her er EM i fotball i fjor, den gir selvfølgelig et kraftig utslag på månedstallene, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

Mens TVNorge kan feire seerrekord i juni med Eliteserien i fotball, har TV 2 ikke noe fotball-EM denne sommeren, og faller til sin dårligste notering i juni på år og dag. Her er Vikings Samuel Adegbenro i aksjon under eliteseriekampen i fotball mellom Viking og Haugesund.
Mens TVNorge kan feire seerrekord i juni med Eliteserien i fotball, har TV 2 ikke noe fotball-EM denne sommeren, og faller til sin dårligste notering i juni på år og dag. Her er Vikings Samuel Adegbenro i aksjon under eliteseriekampen i fotball mellom Viking og Haugesund. (Foto: Bertinussen, Rune Stoltz,/NTB scanpix)

Uten fotball-EM på skjermen falt TV 2s hovedkanal andel av tv-seerne 6,3 prosentpoeng fra juni i fjor.

Men det blir verre:

Hovedkanalen mistet hele 15 prosentpoeng av sin markedsandel, om man kun ser på de kommersielle tv-kanalene og den kommersielt interessante målgruppen av seere.

Og Wiberg i Carat mener forklaringen om EM ikke holder.

– Selvfølgelig var TV 2 mye større i fjor, men når man har havnet på «all time low» er det andre faktorer som påvirker. Det har vært mye varmt vær, ja, men det har det vært for andre også. Det er historisk lavt, da kan man skylde på programmeringen, sier han.

– Hva skal man si. Vi må rett og slett si at vi ikke er fornøyd og ikke har truffet bra nok i juni. Det må vi selvfølgelig gjøre noe med, svarer Dahl i TV 2.

TVNorge seiler på Eliteserien

TVNorge kan på sin side feire gode juni-tall, hjulpet av at kanalen har sikret seg Eliteserien i fotball for 2,4 milliarder kroner.

Tine Austvoll Jensen i Discovery Norge, som eier TVNorge, kan smile over gode tv-tall i juni. Til høyre står hennes programdirektør, Eivind Landsverk.
Tine Austvoll Jensen i Discovery Norge, som eier TVNorge, kan smile over gode tv-tall i juni. Til høyre står hennes programdirektør, Eivind Landsverk. (Foto: Øyvind Elvsborg)

– Vi har fått opp dampen og er virkelig på rett spor nå. Vi gjorde vår nest beste mai måned noensinne, og nå avslutter vi første halvår med tidenes beste juni, sier Tine Austvoll Jensen, sjef for TVNorge og Discovery Networks Norge i en pressemelding.

Lyspunkt i halvårstall

Alt er likevel ikke mørkt for TV 2, om man ser på det første halvåret under ett.

– Vi er fornøyd med at vi så langt i år vokser sammenlignet med fjoråret, både for hovedkanalen og TV 2 samlet, sier Dahl.

TV 2s gruppe av reklamekanaler har økt sin markedsandel med 1,8 prosentpoeng så langt i år i aldersgruppen 20 til 49 år, sammenlignet med første halvår i fjor.

Aldersgruppen er spesielt interessant for annonsører, og derfor en viktig kamparena for de kommersielle tv-kanalene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.