Torsdag hadde Discovery Networks, selskapet bak tv-kanaler som TVNorge, Fem og Max, møte med kulturminister Trine Skei Grande.
Bakgrunnen for møtet var utspillet til forrige kulturminister Linda Hofstad Helleland om at regjeringen ønsket å forby pengespillreklame på utenlandske kanaler via norske distributører.
– Vi følte behov for å informere om risikoen for oss og norsk kulturliv ved en slik inngripen. Vi mener det er ganske store, umiddelbare konsekvenser av et slikt forslag, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks.
En halv milliard årlig
Ifølge kanalene kan minst 150 millioner kroner i inntekter bli borte allerede i år, tilsvarende mer enn 300 millioner kroner på helårsbasis.
Totalt henter Discovery og TV3-eier MTG over en halv milliard kroner i inntekter fra spillreklame årlig, står det i notatet som ble fremlagt på møtet torsdag.
– Dette vil ha store konsekvenser for oss, det norske tv-produksjonsmiljøet, og norsk mediemangfold, sier Skoland.
Nå truer tv-selskapene med at det kan bli slutt på store norske tv-produksjoner som «71-grader nord», «Neste sommer», «Luksusfellen», «Helt perfekt», og TV3s nye store dramasatsing «Wisting», som er under innspilling nå.
«Dersom et forbud kommer 1. juli 2018 og vi må redusere kostnader i samme størrelsesorden som inntektsbortfallet vil nesten alle norske produksjoner bli stanset i høst,» skriver kanalene i notatet.
– Hvilken respons fikk dere fra departementet?
– Vi opplevde at de satte pris på at vi kom med informasjon som forhåpentlig kan tilføre prosessen litt mer kunnskap.
Sender over grensene
Ifølge norske regler er det bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å markedsføre pengespill i Norge.
Inntektene Discovery og MTG frykter å tape, kommer fra store utenlandske pengespillaktører som Betsson, Unibet og Comeon.
Disse reklamerer i dag på norske tv-kanaler som sendes fra utlandet, etter britisk eller fransk tv-lovgivning som åpner for slik reklame.
Det er dette smutthullet kulturministeren akter å stenge.
– Noen tror kanskje at det står andre annonsører i kø for å erstatte de pengene spillaktørene bruker på norsk tv-reklame. Og at det står aktører klart til å spytte inn like mye penger i den norske produksjonsbransjen som det MTG og Discovery gjør i dag. Det mener vi ikke er realistisk. Vi tror dette er penger som forsvinner for godt fra det norske tv-produksjonsmiljøet, sier Skoland.
Statssekretær Frida Blomgren i Kulturdepartementet skriver i en epost at de legger opp til å sende et lovforslag på høring om forbud på pengespillreklame som sendes fra utlandet i løpet av våren.
– Da vil MTG, Discovery og andre få full mulighet til å komme med sine synspunkter. For å beskytte dem som har problemer med spill, er det viktig at vi gjør det vi kan for å hindre at disse blir utsatt for tv-reklame for pengespill. Det aller viktigste er å beskytte sårbare spillere som vi vet at blir særlig påvirket av slik reklame.
– Det er veldig alvorlig
Morten Aass, sjefen for MTG i Norge, er også bekymret.
– Det er snakk om store penger, og samme konsekvenser for oss som for Discovery dersom det innføres forbud mot spillreklame på tv i Norge, sier han.
Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M plasserer årlig reklame for over to milliarder kroner på vegne av annonsørene på det norske mediemarkedet. Han bekrefter tv-kanalenes beregninger om milliontap hvis pengespillreklamen skulle forsvinne.
– Det er veldig alvorlig for disse tv-kanalene om det skulle bli forbudt å sende pengespillreklame. Bettingmarkedet er så stort at det ikke lar seg erstatte av andre aktører. Det er altfor mye penger, sier Thalberg.
– Men vil det gå fra 150 millioner kroner til null over natten?
– Det er ikke langt unna. Dette er et reelt tap, sier han.(Vilkår)