– Målet var vekst, og det er derfor veldig gledelig å konstatere at vi er den TV-gruppen som øker mest i 2018. Eliteserien, og spesielt OL, har vært helt sentrale investeringer for å sikre denne oppturen. Vi tok også et stort steg digitalt i fjor, med Dplay. Så vi sier oss meget godt fornøyde, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.

I 2018 hadde tv-selskapet for første gang rettighetene til vinter-OL og gjorde stor suksess med skandalerealityen «Ex on the Beach». Det ga gode resultater på fjorårets årstall. Fra en markedsandel på 17,4 prosent i 2017 vokste tv-selskapet til 18,3 prosent i fjor.

Dermed er Discovery selskapet som øker mest i Norge. Tv-kanalen deres TVNorge hadde den største veksten fra en andel på 6,6 prosent til 7,9 prosent.

NRK taper mest med et fall på 2,4 prosentpoeng fra en andel på 40,3 til 37,9 prosent. Det er hovedkanalen som faller mest fra 32,3 prosent til 30,6, mens også NRK3 opplevde et fall fra 2,9 til 3,7 prosent.

«Vitamininnsprøytning»

TV 2 står på stedet hvil med en andel på 27,4 prosent, men fikk en kraftig vekst i TV 2 Nyhetskanalen med en oppgang fra 2,9 til 2,7 prosent.

– Veksten for TV 2 Nyhetskanalen er fantastisk. All heder og ære til alle som jobber med nyheter i TV 2. Dette er en kraftig vitamininnsprøytning inn i det nye året, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Discovery hadde rettighetene på fjorårets vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea, der Marit Bjørgen ble OL-dronning med gull på klassisk 30 km.
Discovery hadde rettighetene på fjorårets vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea, der Marit Bjørgen ble OL-dronning med gull på klassisk 30 km. (Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix)

Nent Group som eier TV3, Viasat 4 og TV6 vokser også fra 7,3 til 7,5 prosent.

– Nent Group opplever vekst i både totale og kommersielle andeler i 2018, med henholdsvis 7,5 prosent og 15,4 prosent. TV6 har dessuten levert den beste desember måned noensinne, og totalt sett må Nent Group tilbake til 2009 for å finne bedre andeler i desember, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum.

Seerminuttene faller

Årstallene viser at nordmenns samlede tidsbruk på tradisjonelle tv-sendinger, såkalt lineær-tv, falt markant også i 2018.

De mellom 20 og 69 år så i 2018 128 minutter tv hver dag. Det er 4,4 prosent mindre enn året før.

I aldersgruppen 20–49 år, som er den mest attraktive sett med annonsørenes øyne, var fallet tre ganger så stort. Denne gruppen brukte i året som gikk 84 minutter på å se tradisjonell tv. Det er et fall på 12,4 prosent fra 2017, viser tall fra TV 2.

Tallene er ikke direkte sammenlignbare lenger bakover, grunnet overgang til ny målemetode fra 1. januar 2018. Den nye tv-undersøkelsen inkluderer mer strømmeseing gjennom uken, og nytt seerunivers.

Bekymret for strømmeposisjon

NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen er mer bekymret for NRKs posisjon blant de norske strømmetjenestene, enn for at markedsandelen på lineær-tv falt fra over 40 til snaut 38 prosent i 2018.

Tall som ble presentert for NRK-styret før jul, viser at NRKs strømmetjeneste NRK TV økte sin daglige dekning i befolkningen fra 12 til 14 prosent. Men det monner ikke når amerikanske Netflix når ut til 26 prosent på daglig basis.

– Vi må ha en høyere vekst enn markedet. Som vi hadde i fjor høst, sier Eriksen.

Han ser at suksess i strømmetjenesten stiller enda krav til at innholdet treffer og er relevant for publikum.

I høst hadde NRK produksjoner som krimmysteriet «Gåten Orderud», ungdomsdramaserien «17», dokumentarserien «Helene sjekker inn», Sjakk-VM og oljedramaet «Lykkeland».

– Denne høsten har vi hatt en vekst på mellom 20 og 40 prosent i unike brukere på NRK TV, og enkeltdager har vi hatt 800.000 unike brukere på NRK TV, sier Eriksen.

Lineær-tv-tallene blir mindre og mindre relevante, synes kringkastingssjefen.

– Når du måler hvem som får mest av en kake som bare blir mindre og mindre, og dessuten ikke teller de store globale aktørene som Viaplay, Netflix og HBO, så er ikke det så interessant. Likevel har NRKs posisjon vært forbausende stabil siden midt på 1990-tallet, sier Thor Gjermund Eriksen.

«Kanontall for tv»

– Det er kanontall for tv i 2018, sier tv-direktør Glenn Engebretsen i mediebyrået GroupM til tross for fallet i seerminutter fra i fjor.

Han viser til at den totale tv-konsumet har økt fra 186 minutter i 2017 til 192 minutter i 2018. Disse tallene inkluderer både lineær-tv og strømming ved hjelp av tv’en.

– Appetitten for levende bilder blir bare større, og de som strømmer ser veldig lenge på tv. De neste årene vil det skje en strukturell endring fra lineær-tv til strømming som også vil påvirke når og hvor lenge vi ser på tv, sier han.

Trenger ikke bli økonomisk katastrofe

Harald Eide-Fredriksen er medie- og forhandlingsdirektør i mediebyrågrupperingen Dentsu Aegis Network Norway. Årlig forvalter han reklameinnkjøp for milliarder av kroner på vegne av annonsørkunder.

Han mener tv-kanalene sliter med målesystemene sine i overgangen fra lineær-tv til strømming. Og at dette rammer kanalene økonomisk.

– Overgangen fra lineær-tv til strømming trenger ikke bli noen økonomisk katastrofe for tv-selskapene. Men i 2018 falt reklameomsetningen, og det var fordi tv-kanalene ikke klarte å selge seing på strømmetjenestene som vanlige kommersielle seere til annonsørene, sier Eide-Fredriksen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

«Ex on the beach»-deltager Henrik Elvejord Borg forteller hvordan man kommer på skjermen og hva det koster personlig: -Jo sykere, jo bedre
I 20 år har reality-tv vært å se i norsk fjernsyn.
01:42 Min
Publisert: