– Det er en dødshard virkelighet. Får man ikke seere, blir det ikke produksjoner, sier den nye sjefen i Feelgood, bransjeveteran Lasse Hallberg.
Nylig ble det kjent at det nordiske produksjonskonsernet Monday kjøper selskapet komiker Thomas Giertsen er gründer av. Monday kjøpte 61 prosent av selskapet fra tidligere majoritetseier Sony Music Norway og enkeltaksjonærer med mindre eierandeler.
Thomas Giertsen (50) eier imidlertid fremdeles 39 prosent av Feelgood.
I 2016 omsatte Feelgood for 90,3 millioner kroner, en vekst fra 78,6 millioner kroner i 2015. Dette er fremdeles lavere enn toppåret 2014, da selskapet omsatte for 93,3 millioner kroner.
Resultatet før skatt endte på relativt moderate 1,4 millioner kroner, mot 2,7 millioner kroner året før.
Årsaken til resultatfallet finnes i datterselskapet Feelgood Scene, der sceneproduksjonene til Feelgood organiseres. I Feelgood Scene falt omsetningen fra 25,6 millioner til 15,4 millioner kroner i 2016 – og selskapet endte med et resultat før skatt på minus 0,8 millioner kroner. Færre forestillinger er forklaringen.
– Det svinger markant i scenedelen, ut ifra hva som settes opp av forestillinger og ikke. 2016 var ikke et stort år for Feelgood Scene, og det blir ikke 2017. Men vi fokuserer på det totale bildet, sier Hallberg.
Giertsen med på laget
Hallberg tar over som sjef etter Olav Terje Øen, som sluttet i Feelgood noen måneder før selskapet ble solgt. Thomas Giertsen er fremdeles kreativ leder i selskapet. Hallberg og Giertsen møttes for første gang da de begge var med å starte «Mandagsklubben» på 1990-tallet, et program Giertsen-selskapet nå har relansert.
– Feelgood har investert alle ressurser i utvikling av innhold, og er et av få norske selskaper som produserer egenutviklet norsk innhold, sier Hallberg, og viser blant annet til Feelgood-produksjoner som «Helt Perfekt», «Neste sommer» og «Mandagsklubben».
– I tillegg kommer det i høst et nytt show på TVNorge med Jon Almaas som programleder, sier Hallberg.
Danskeid
Den nye eieren, Monday Production as, er eid av det danske konsernet med samme navn. Selskapet har de siste årene bygget opp en portefølje også i Norge, med eierskap i selskaper som Norsk Fjernsyn as, Teddy tv as, Monday Scripted og Monday Sport.
– Feelgood passer veldig godt inn i denne miksen. Det er ikke så stor forskjell på selskapene, så de vil konkurrere på noe. Men jeg frykter ikke ren kannibalisme – det er i så fall en form for sunn kannibalisme, sier Hallberg.
Han legger til at Monday ikke har en «rik onkel», men at man forventer avkastning i Feelgood på sikt.
– Det er derfor de passer godt inn – de har investert mye i egen utvikling og det tror jeg vil gi avkastning etter hvert, sier Hallberg.(Vilkår)