– Oktobertallene er heldigvis ikke representative for totalprestasjonen i år, sier nordisk kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery.

Tallene fra oktober viser at TV 2 tar størst markedsandel med 31,9 prosent - opp 0,9 prosentpoeng fra samme periode i fjor, mens Discovery, som har kanaler som TVNorge, FEM, Eurosport og MAX, går tilbake fra 19,5 prosent til 17,3 prosent.

Skoland påpeker at tallene samlet sett fra 2018 er positive.

– Så langt i år er vi den eneste TV-gruppen som vokser i den kommersielle målgruppen, og vi vokser mest av alle i totalbefolkningen. Vi har også hatt en vanvittig opptur med Dplay. Spesielt med «Ex og the Beach» og «Hvite gutter». Og vi har fortsatt litt krutt på lager nå i november og desember.

Reklameras

TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen er glad for at TV 2 vokser i et hardt presset tv-marked.

– Dette er svært gledelige tall i kanskje den viktigste reklamemåneden i året. Vi har stor suksess med et flertall av våre programmer, så det er mange både internt og blant de eksterne produksjonsselskapene som skal takkes på en dag som dette, skriver han i en pressemelding.

Størst er hovedkanalen TV 2, med en andel på 23,3 mot fjorårets 22,0 prosent. Også TV 2 Nyhetskanalen har hatt en økning, fra 2,9 prosent i 2017 til 3,6 i år.

Nordic Entertainment Group (Nent Group) har en andel på 69 prosent. For TV 3, som eies av Nent Group, har andelen sunket fra 4,2 i 2017 til 3,7 prosent.

NRK har for oktober en andel på 34,6, noe som er en liten nedgang på 0,2 prosent sammenlignet med fjoråret.

Fallet i den tradisjonelle tv-tittingen har fortsatt med uforminsket styrke gjennom 2018, og tall fra Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for september viste at også reklamemarkedet hadde falt med 174 millioner kroner på ett år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.