Åpningshelgen i ski-VM i Seefeld har vært en seermagnet for NRK. Aller flest seere fikk søndagens finaler i klassisk lagsprint med et snitt på 1.060.000 seere og en markedsandel 87,5 prosent.

Johannes Høsflot Klæbo og Emil Iversen tok gull for herrer, mens Ingvild Flugstad Østberg og Maiken Caspersen Falla tok bronse i finalen for kvinner.

Lørdagens 30 kilometer fellesstart for menn, der Sjur Røthe spurtet inn til gull ble sett av 851.000 seere og hadde en andel på hele 90,9 prosent. Halvannen time tidligere så 790.000 mennesker Therese Johaugs maktdemonstrasjon på 15 kilometeren for kvinner.

– Dette er solide tall. VM på ski er alltid et stort event som folk setter pris på. Akkurat som med annen sport på tv er det viktig at Norge gjør det bra. Det ser man her også, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK.

Han forteller at lagsprintfinalene under ski-VM i Lahti for to år siden hadde i underkant av 900.000 seere.

– Denne gangen var det dobbelt så mange som streamet den på nett-tv som i 2017. Med 53.000 seere på nett-tv utgjør dette likevel fortsatt en liten andel, sier Tolonen.

«Det hvite helvetet»

Tv-sjef Glenn Engebretsen i GroupM forteller at totalt 65 prosent av befolkningen så på tv på søndag. Den gjennomsnittlige seertiden var på tre timer og 20 minutter.

– Tidligere TV 2-sjef Kåre Valebrokk har kalt vintersporten for det hvite helvetet. Det er en passende beskrivelse for hvordan de kommersielle kanalene må ha opplevd gårsdagen, sier han.

Mens NRK hadde en gjennomsnittlig seertid på 103 minutter på søndag, hadde TV 2 et snitt på 24 minutter, Youtube 17 minutter og Netflix 11 minutter.

– NRK gjør det veldig bra på vinterstid, og det er utrolige tall de klarer å få ut av ski-VM.

Solskjær-effekten

Til tross for NRKs dominans fortsatte Solskjær-effekten for TV 2. På betalingskanalene TV 2 Sport 1 og TV 2 Sport Premium ble det målløse oppgjøret mellom Manchester United og Liverpool søndag ettermiddag sett av 228.000 mennesker. I tillegg så 119.000 brukere kampen på TV 2 Sumo.

«Camp Seefeld», med Petter Northug som ekspert, har også hatt gode seertall på TV 2 gjennom helgen med 240.000 seere på fredag, 307.000 seere på lørdag, og 512.000 seere på søndag.

Utenom sport hadde «Mesternes mester» 988.000 seere, mens «Nytt på nytt» hadde 976.000 seere, og var dermed på henholdsvis andre- og tredjeplass på tv-toppen denne helgen. NRKs spionreality «Den ultimate agent» har hatt en svært tung sesong, og nådde bunnpunktet på 150.000 seere for to uker siden. Denne lørdagen fikk de derimot en liten opptur med 214.000 seere og en andel på 23 prosent.

Mest sett på TV 2 var «Farmen Kjendis» med 576.000 seere, og en andel på 39,1 prosent.

Har du lagt merke til hvor ofte Johannes Høsflot Klæbo drikker under intervjuene? Dette kan være forklaringen
01:37
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.