– Nå er jeg kanskje på litt tynn is her, for jeg må innrømme at jeg ikke har sett det selv, sier Glenn Engebretsen, tv-direktør i mediebyrånettverket Groupm, om hvem han tror ser «Home and Away» på nett.

Den australske såpeserien er en familiekrønike satt til fiktive «Summer Bay» i Australia, og kan strømmes på TV 2 Sumo. Med godt over 7000 episoder er serien inne i sin 31. sesong i hjemlandet.

Her hjemme ble serien avspilt 9,5 millioner ganger i året som gikk, og lander dermed på annenplass over årets mest strømmede tv-serier i Norge i 2018.

Engebretsen innrømmer at han er litt overrasket over resultatet.

– Men det er en god gammeldags såpe, og det har alltid vært stort konsum av ulike såpeperler. Så kanskje det er nå «Home and Away» inntar såpetronen, sier han.

Populære strand-ekser

Strømmetallene er hentet inn for de fire ulike strømmetjenestene til Discovery, MTG, NRK og TV 2, og gir en oversikt over hvilket program som er mest strømmet målt i episoder sammenlagt fra 1. januar til 20. desember i år.

Seilende opp som nummer én er NRKs seersuksess «Side om side», som Kristian Tolonen, analysedirektør i NRK, omtaler som den norske versjonen av «Friends». NRK er inne på topplisten med hele åtte titler, men Tolonen viser til at noen av deres mest populære serier faller ut ettersom episodene regnes sammenlagt.

– Når listen er laget som den er får man ikke med seg populære serier som ikke har så mange episoder. Gåten Orderud hadde for eksempel bare seks episoder. Den har et snitt på 400.000 som har strømmet den, men kommer likevel ikke med på listen, sier han.

Ettersom «Home and Away»-produksjonen lager fem episoder i uken hver uke, er det derfor ikke så overraskende at de kommer høyt opp på listen. Likevel kan seerne altså velge mellom å se programmet på lineær-tv også, og det skiller seg slik fra program som utelukkende kan strømmes, slik som «Ex on The Beach Norge» på femteplass.

«Side om side» har vært mest strømmet i 2018, etterfulgt av «Home and Away» på annenplass, og «Bloggerne på tredje». «Ex on the beach» dro i land en overraskende femteplass, mens «Heimebane» med Ane Dahl Torp i spissen havnet nede på 12. plass.
«Side om side» har vært mest strømmet i 2018, etterfulgt av «Home and Away» på annenplass, og «Bloggerne på tredje». «Ex on the beach» dro i land en overraskende femteplass, mens «Heimebane» med Ane Dahl Torp i spissen havnet nede på 12. plass. (Foto: NRK, Dplay og TV 2)

Engebretsen tror dette føyer seg inn i en trend om at det er drama folk først og fremst strømmer.

– Programkategorien som har mest nedgang på lineær-tv er drama, men ser man på listen så er det dramaprogrammene som strømmes mest.

Dette, forteller Engebretsen, betyr at vi ser like mye drama som før, men nå på digitale flater.

Glenn Engebretsen, tv-sjef i Groupm.
Glenn Engebretsen, tv-sjef i Groupm. (Foto: Groupm)

Han forteller at tallene de har hentet ut jevnt over er høye, og viser at vi strømmer stadig mer selv om lineær-tv fortsatt er desidert størst.

At «Ex on the Beach» kommer så høyt på listen etter kun én sesong, mener Engebretsen er «en bombe».

– Det har vært veldig mange meninger rundt «Ex on the Beach» som program, så det er interessant å se at det engasjerer jevnt over i den norske befolkningen.

En trofast vinner

En som ikke er overrasket over strømmesuksessen til «Home and Away», er kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.
Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. (Foto: Fredrik Bjerknes)

– Sammen med «Hotel Cæsar» er det en sikker og trofast vinner, sier han.

Engebretsen mener at TV 2, i sammenligning med de andre kanalene, har en mye bredere portefølje av programmer, noe som egentlig skulle tilsi at kanalen hindres litt i strømmetoppen. På topp 20 er TV 2 likevel inne med fem programmer.

– Det er helt avgjørende at vi har en bred portefølje. Strømme-tv kan ikke bare være et nisjeprodukt rettet mot ungdom. Det vil ikke bli bredt nok, sier Rønningen.

Treffer nisjer

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland fra Discovery Networks er også fornøyd. Med strømmetjenesten Dplay har selskapet strømmesuksessene «Ex on the Beach» og «Hvite Gutter» inne på listen.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks.
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks. (Foto: Gorm K. Gaare)

Han forteller at både «Ex on the Beach» og «Hvite gutter» er serier er laget etter en «digital først»-strategi. De er begge gratis, og skal bidra med å dra seere inn på strømmeplattformen.

– For oss er det viktig å ha et stort volum, men vi trenger også noen serier som står ut og trekker folk inn til oss.

– Hva tenker du om at en serie som «Home and away» slår satsinger som «Ex on the Beach», «Heimebane», og «Farmen»?

– Serien har jo veldig mange episoder, men det viser at det er mulig å treffe nisjer i tv-publikumet. Det er vanskelig å spå hva som treffer og ikke.

På plassen foran «Ex on the Beach» ligger den konkurrerende realityserien «Paradise Hotel».

Line Vee Hanum er kommunikasjonsdirektør i Nent Group.
Line Vee Hanum er kommunikasjonsdirektør i Nent Group. (Foto: Nent Group)

– At Paradise Hotel er i strømmetoppen er ikke overraskende, det er et program som har fungert godt på flere plattformer i et helt tiår. Faktisk er seertallene langt høyere enn oversikten viser fordi i tillegg til Viafree-seingen kommer en betydelig andel av seingen fra Viaplay, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i Nordic Entertainment Group (Nent).

Disse tallene er ikke offentlige, men Hanum forteller at de hadde en økning på 30 prosent i Viaplay-seingen i år sammenlignet med sesongen før.

Nordmenn ser mest Youtube

Groupm har også laget en oversikt over hvor mye tid norske konsumenter bruker på strømmetjenester som er tilgjengelige, og da også Netflix, HBO Nordic og Youtube. Tallene viser hvor mange minutter befolkningen i gjennomsnitt bruker hver dag.

– Vi ser at det fortsatt er lineær-tv som står for det meste av konsumet av levende bilder, men tjenester som Youtube har 700.000 innom daglig, mens Netflix har rundt 500.000. Vi er i ferd med å se et skifte, og selv om det meste blir konsumert lineært ser vi at de som først begynner å strømme også strømmer lenge, sier Engebretsen om tallene.

Nordmenn ser rundt to timer på tv hver dag og i høst har vi konsumert rundt på 10 minutter på hver på Youtube og Netflix ifølge Groupms målinger.

– Og igjen så er dette fordi dramaproduksjon har flyttet ut av tv-en, og over på strømmetjenester, sier han.

– Så der har du dramaminuttene vi trenger hver dag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her kjører bestefar i over 700 kilometer i timen
George Poteet (69) prøver å sette en livsfarlig verdensrekord på saltsletten Bonneville i Utah.
01:30 Min
Publisert: