Tall for september viser at TV 2 tar størst markedsandel, med 31,2 prosent av alle månedens seere. Det innebærer en økning på 0,1 prosent fra fjoråret, mens kanalens konkurrenter går noe tilbake i markedsandel.

Hovedkanalen kan vise til en andel på 21,8 prosent, tilbake 0,7 prosent fra samme måned i fjor. Samtidig har Nyhetskanalen vokst fra 3,2 til 4,1 prosent. Tallene gjelder aldersgruppen 12 år og oppover.

Siden tallene for august ble klare har TV 2 blant annet lansert «Skal vi danse», «Skavlan» og «Senkveld med Stian og Helene». Sistnevnte ble sett av 582.000 på premieren 14. september, mens «Skavlan» har slitt med å møte seertallene til NRKs «Lindmo».

Nedgang tross realitysuksess

For Discovery Networks Norway viser tallene en nedgang fra 18,1 til 17,6 prosent av seerne. Størst blant disse kanalene er TVNorge, som ender på 7,0 prosent, ned 0,5 prosent fra fjoråret til tross for seersuksessen «Ex on the Beach».

Nordic Entertainment Group (Nent Group) har en andel på 6,7 prosent, med en nedgang i forhold til fjoråret som kommer av at Viasat 4 går fra 2,0 prosent til 1,7 prosent.

NRK er fortsatt størst lineært med sine 34,6 prosent, men går tilbake 2 prosent fra september 2017. Størst nedgang har NRK 1, fra 29,5 til 28,0 prosent.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.