Juli måned ble den laveste seertiden på linær-tv registrert, siden målingene begynte:
Nordmenn mellom 20 og 50 år satt i snitt 52 minutter foran tv-skjermen hver dag i juli måned.

Det er ni minutter mindre siden juli i fjor.

Dersom man ser på «hele befolkningen» har også tv-tiden gått ned: De mellom ti og 80 år ser i snitt ti minutter mindre tv hver dag, fra 94 til 84 minutter om dagen.

– Nå går det fort nedover?

– Ja, det gjør det virkelig, sier Maria Aas-Eng, administrerende direktør i mediebyrået Red Media.

– Man vil alltid lete etter årsaker til det: Bedre vær, eller fravær av store tv-hendelser som fotball-VM i fjor, sier hun.

– Men generelt sett må man si at dette er en veldig tydelig trend.

Nordmenn har aldri sett mindre lineær-tv

Fortsatt største reklameflate

Aas-Eng fra Red Media jobber blant annet med å plassere reklame til annonsører på linær-tv, og følger utviklingen nøye. Hun understreker at selv om nordmenn bare ser mindre og mindre linær-tv, så er det fremdeles reklameflaten der man får mest igjen for pengene.

– Vi ser at reklamefilmen treffer veldig når den først treffer, sier hun.

Administrerende direktør i Red Media, Maria Aas-Eng, følger reklamemarkedet på tv-skjermen tett.
Administrerende direktør i Red Media, Maria Aas-Eng, følger reklamemarkedet på tv-skjermen tett. (Foto: Per Thrana)

Hun utelukker likevel ikke at det snart kan være på tide å se seg om etter andre flater å reklamere på, særlig om man vil treffe de yngre aldersgruppene.

– Vi har diskutert dette lenge, trenden har vært tydelig, men det er først nå det virkelig begynner å få konsekvenser for resultatene, sier hun.

– Det som blir spennende i tiden fremover er hva som skjer videre. Høsten er ekstremt viktig for tv-kanalene, og det blir spennende å se hvordan kanalene skal lokke seerne foran tv-skjermen, igjen.

TV 2 knepent foran NRK

Onsdag 31. juli var det stylist og tv-ansikt Jan Thomas sin tur til å geleide artister som Hanne Krogh, Henning Kvitnes og Vidar Villa gjennom nok en allsangkveld i Halden. Samtidig har verdens største sykkelritt, Tour de France, lokket seerne til TV 2.

Det har gitt kanalen et forsprang på NRK i den mest attraktive reklamegruppen, nemlig dem mellom 20 og 50 år.

– Vi er godt fornøyde med juli, ikke minst har Tour de France gitt oss et løft, sier kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen.

Kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen, påpeker at en nedgang fra i fjor skyldes fjorårets populære fotball-VM for herrer, som gikk i månedsskiftet juni og juli.
Kanaldirektør i TV 2, Trygve Rønningen, påpeker at en nedgang fra i fjor skyldes fjorårets populære fotball-VM for herrer, som gikk i månedsskiftet juni og juli. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Dersom alder ikke tas høyde for, ser tallene derimot litt annerledes ut: NRK, med alle sine kanaler, tar en markedsandel på 34 prosent, mens TV 2 ligger bak på 30 prosent.

Rønningen er enig med Aas-Eng at det blir interessant å se hva høsten vil bringe.

- Vi har et sterkt tåblå for høsten, men det føles nesten litt gammeldags å snakke om det, sier han.

- Vi legger ut på våre strømmetjenester og på våre kanaler, så sånn sett kan du si at vi er litt vår egen fiende - vi vil ha seere over på strømming, sier kanaldirektøren.

Rønningen understreker at han likevel skulle sett at seertiden tok seg opp igjen, men viser til at dette pleier å være tilfellet med en gang sommeren og finværet er over.

- Har du selv sett linær-tv i sommer?

Rønningen ler, og svarer kontant:
- Ja, det har jeg. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.