– Det norske laget vinner ikke VM, men de har vunnet det norske folk. Det å avslutte VM for Norges del med rekordtall er et godt bilde på den begeistringen jentene har skapt gjennom mesterskapet, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 i en pressemelding.

De gode seertallene ga Tv2 en markedsandel på 65,2 prosent, der kvartfinalen ble sett av 718.000 nordmenn på Tv2 og over 30.000 gjennom strømmetjenesten Tv2 Sumo.

På det meste hadde nesten 900.000 nordmenn benket seg foran skjermen, for å se de norske landslagskvinnene tape 0–3 mot England, og slik bli slått ut av verdensmesterskapet.

Til sammenligning ble åttendedelsfinalen i forrige uke, da Norge møtte Australia 22. juni, sett av i snitt 667.000 seere. Da kampen skulle avsluttes med en nervepirrende straffesparkkonkurranse, var seertallene imidlertid helt oppe i 895.000.

Kan skape økt interesse

Sportsdirektøren i Tv2 påpeker at VM-feberen har skapt en større interesse for kvinnefotball internasjonalt, som han anser som veldig gledelig.

– Det er her vi snakker om et tydelig tidsskille, sier Hagen.

I går gikk også sesongens første "Allsang på Grensen" av stabelen, som fikk et tidligere sendetidspunkt på grunn av VM-kvartfinalen. Også den ble sett av mange, med 229.000 seere i snitt, noe som ga Tv2 en andel på 37,4 prosent av alle de norske tv-seerne, allerede før landskampen hadde begynt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.