Et lag bestående av Jon Almaas, Else Kåss Furuseth, Dag Sørås, Anne Rimmen og tidligere utenrikskorrespondent Hans Wihelm Steinfeld var ikke nok til å løfte «Mandagsklubbens» andre sending.

TVNorges humorsatsing mistet 64.000 seere fra premieren og falt til 225.000 seere mandag, ifølge mediebyrået Carat.

– Det er ikke uvanlig at seertallene går litt ned etter premieren, så det var vi forberedt på. Mandagsklubben er et program der det er viktig at kjemi og roller i panelet sitter. Vi synes klubben vår leverer godt, og dette kommer til å sette seg enda bedre utover. Så håper vi folk blir med oss videre, gjerne enda flere, for det er garantert mange fine mandagskvelder i vente utover våren, sier programdirektør Eivind Landsverk i TV Norge og Discovery.

Startet under målsetning

Det første programmet ble sett av 289.000.

TVNorge sa de hadde en målsetning om å starte på 300.000 seere, mens tv-analytiker Morten Wiberg i Carat mente programmet burde trekke opp mot 400.000 seere, ifølge VG.

Nå sier Wiberg at han er usikker på hvorfor programmet faller enda mer, fordi hverken programmene som leder inn til «Mandagsklubben» eller konkurrentene opplever lignende utslag. 

– Det er ned omtrent 22 prosent. Det er ikke så heldig. Jeg er litt redd for at årsaken er at folk ikke er helt fornøyd med programmet. Man ser ofte et tilbakeslag etter premieren, men jeg hadde nok tenkt et fall rundt ti prosent, sier tv-sjef Morten Wiberg i Carat.

Mediebyråtoppen vil ikke vende tommelen ned for programmet helt enda.

– Vi skal gi det litt tid før det får satt seg. Det kan bli flere snakkiser etterhvert.

Litt trist

Også i mediebyrået Mediacom har de merket seg fallet.

– Det som er litt trist er at det ikke ser ut som om det er noe annet program som kan forklare fallet. I dagens marked er tallet faktisk ganske bra, men det er ikke bra nok for «Mandagsklubben». Det er ikke slike seertall de har hentet inn Anne Rimmen og Jon Almaas for, sier tv-sjef Marianne Massaiu (44) i mediebyrået Mediacom.

På lørdager gjør TVNorge et forsøk på å utfordre TV2 og NRK på en av de største dagene for tv-underholdning. Da er det premiere på både TVNorges nye virtuelle gameshow «Lost in time» og dokumentarserien om popstjernen Marcus og Martinus 

Et nytt norsk tv-show med virtual reality er tv-bransjens seneste forsøk på å finne nye inntekter. I et helgrønt studio i Nydalen i Oslo skal deltagere fra neste lørdag plasseres inn i en virtuell verden hvor de skal løse 24 minispill på tvers av seks tidsepoker. Blant annet skal de til «Det ville vesten» for å kjøre en vogn ned trange gruvesjakter. Her prøver kulturministere Linda Hofstad Helleland teknologien.
Et nytt norsk tv-show med virtual reality er tv-bransjens seneste forsøk på å finne nye inntekter. I et helgrønt studio i Nydalen i Oslo skal deltagere fra neste lørdag plasseres inn i en virtuell verden hvor de skal løse 24 minispill på tvers av seks tidsepoker. Blant annet skal de til «Det ville vesten» for å kjøre en vogn ned trange gruvesjakter. Her prøver kulturministere Linda Hofstad Helleland teknologien. (Foto: Mikaela Berg)

– TVNorge vil denne helgen gjøre et forsøk på å ta godt med seere fra NRK og TV2. Det er mer spennende enn litt nedgang på «Mandagsklubben», sier Massaiu i Mediacom.

Når «Mandagsklubben» ikke leverer like godt som forventet, legger det mer press på de andre programkonseptene, som må levere ekstra, ifølge Wiberg i Carat. Realitykrim-programmet «De dødes tjern» ble heller ingen suksess for TVNorge, og ble tatt av skjermen etter fem episoder.

– «Mandagsklubben» skulle være en av storsatsingene denne våren. Derfor var det ikke bra at den falt såpass mye i går, sier Wiberg.

Han frykter at TVNorge kan måtte ettersende mer reklame eller betale tilbake reklamepenger til annonsører som ikke får seertallene de har betalt for.

– Discovery har solgt inn lovnader til annonsørene basert på estimater. Om de estimatene ikke står seg, kommer kanalen i bakevja, sier Wiberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.