Telenor kaller priskravene fra Discovery for «helt urimelige», og setter det i sammenheng med Discoverys kjøp av store sportsrettigheter som Tippeligaen og OL.

De fastlåse forhandlingene kan føre til at et stort antall seere mister en rekke kanaler førstkommende mandag.

– Vi står dessverre et stykke fra hverandre ennå, men det er fortsatt litt tid igjen og vi håper å komme til enighet, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery til NTB fredag ettermiddag.

Telenor kaller priskravene fra Discovery for «helt urimelige», og setter dem i sammenheng med Discoverys kjøp av store sportsrettigheter som Tippeligaen og OL.

– De siste månedene har Canal Digital forhandlet for å prøve å komme fram til en avtale uten å lykkes så langt. Canal Digital har allerede strukket seg meget langt i sitt tilbud, men Discovery har kommet med helt urimelige priskrav for sine kanaler, skrev telekonsernet i en pressemelding torsdag.

Uenighet

Discovery-sjef Harald Strømme skrev ifølge Kampanje fredag et blogginnlegg med tittelen «En kopp kaffe» der han hevder at det er alt de ber om per kunde.

– Hadde det handlet om en kopp kaffe, hadde vi vært enige for lenge siden, sier informasjonssjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital.

Skoland sier at mye er forandret siden sist gang partene ble enige om en avtale i 2010 og viser til at selskapet er nesten 50 prosent større og har mer enn doblet sine investeringer i norsk TV-underholdning og -sport.

– Telenor betaler i dag mindre for vårt innhold enn resten av markedet. Det vi ber om er bare en fair markedspris. En ny avtale må speile utviklingen vi har hatt de siste årene, og det er rimelig at Telenor betaler på samme nivå som de andre norske distributørene, mener Skoland.

Tjønndal Pettersen svarer at det er umulig for Canal Digital å vite hvilke øvrige distribusjonsavtaler Discovery har eller hvilke betingelser som ligger til grunn for dem.

– Vi har gitt Discovery anerkjennelse for de kanalene som har norskprodusert innhold, og det reflekteres i det tilbudet vi har sendt dem, sier han.

Store oppkjøp

Telenor Norge representerer rundt en million TV-kunder som de i dag tilbyr ulike pakker der den rimeligste inneholder alle Discoverys kanaler.

Telenor mener dette handler om et viktig prinsipp om hvem som skal betale for dyre sportsrettigheter. De siste årene skal Discovery ha kjøpt fire OL og seks år med Tippeligaen og brukt over 13 milliarder kroner på dette i Norge og internasjonalt.

– Dette handler om et stort, amerikansk medieselskap som har vært ute på handletur og kjøpt sportsrettigheter for milliarder og som nå vil lempe regningen over på norske TV-seere, sier informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge.

 

Les også: «Idol»-dommer begjært konkurs

- Vi ventet ikke et slikt modig trekk

Han skal totalforandre Saudi-Arabias økonomi

 

Se DNtv:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Biltest: Hurra, Hurra!

- Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert: